Deletoimme turhan energian!

Energiansäästöviikko on muistuttanut meitä Deletellä tehokkaan energiankäytön merkityksestä. Työ yhteisen ympäristön hyväksi on kuitenkin tekoja ja päätöksiä joka päivä. Vastuullisesta arjestamme hyötyvät ennen kaikkea asiakkaamme.

Asiakkaan energiatehokkuutta parantavat puhdistusmenetelmät

Deletellä on ainutlaatuinen valikoima erilaisia puhdistusmenetelmiä, jotka auttavat asiakkaitamme huoltamaan tehokkaasti prosessejaan. Esimerkiksi toukokuussa 2015 Delete sai yksinoikeuden räjähteitä hyödyntävään Bang&Clean -menetelmään Pohjoismaissa. Menetelmä soveltuu erityisesti energiateollisuuden kattiloiden puhdistukseen. Bang&Cleanin myötä Delete tarjoaa nyt asiakkailleen täydellisen kattiloiden puhdistuskonseptin.

”Likaisuus aiheuttaa prosesseissa ylimääräistä energiankulutusta, joten Deleten teollisuuspalvelut ovat myös asiakkaan energiatehokkuuden parantamisen asialla. Lisäksi työt, jotka voidaan tehdä tuotannon ollessa käynnissä, vähentävät prosessien energiatehokkuutta haittaavia tuotannon alasajo- ja uudelleenkäynnistystilanteita”, kertoo Deleten HSEQ-asiantuntija Tarja Saarivalta .

Aika on rahaa - aikataulussaan pysyvät työt säästävät myös energiaa

Deletellä on kokemusta haastavista purku-urakoista, jossa aikataulu on tiukka ja suunnitelmat vaativia. Esimerkiksi Turun Orikedon vanhan jätteenpolttolaitoksen piipun kaato oli aikataulutettu tapahtumavaksi klo 12 ja aikataulussa pysyttiin kahden minuutin tarkkuudella, sillä piippu oli nurin 12:02.

”Deleten vankka kokemus, ennakointi ja hyvä suunnittelu ovat oleellisia asioita myös energiatehokkuuden kannalta. Kun tiedetään mitä tehdä, jää ylimääräinen energiantuhlauskin pois, jota voi olla ylimääräinen ajo, koneiden tyhjäkäynti ja polttoaineen kulutus. Pyrimme resurssisuunnittelussa käyttämään kalustomme potentiaalin hyväksi. Resurssien tehokas käyttö on energiatehokkuutta parhaimmillaan”, summaa Saarivalta.

Kierrätetystä tuotteesta energiaksi

Deleten kierrätyspalvelut ovat energiatehokkuuden ytimessä, sillä kierrätysmateriaalit energiantuotannossa korvaavat luonnonvaroja, joiden hankinta ja prosessointi vaativat suuret määrät energiaa. Delete on investoinut prosesseihinsa, jotta asiakas voi saada korkealaatuista kierrätyspolttoainetta.

Espoossa on uusi öljyisten vesien käsittelyprosessilaitteisto, jolla voidaan käsitellä vettä sisältävä öljy kierrätyspolttoaineeksi. Laitteisto mahdollistaa noin 8000 tonnin vettä sisältävän öljyn volyymin käsittelemisen vuositasolla. Lopputuloksena prosessissa saadaan puhdasta vettä ja jatkohyödynnettävää kierrätyspolttoainetta teollisuuden tarpeisiin. ”Polttoaine on erittäin laadukasta tuotteen vesipitoisuuden ollessa noin 1 %”, jatkaa Saarivalta.

Lisäksi Deletellä on Tampereella maailman huippua edustava jätteenkäsittelylaitos, jokahyödyntää sekalaista rakennusjätettä ja tuottaa tarkasti eroteltua, hyötykäyttöön soveltuvaa, korkealaatuista kierrätyspolttoainetta sekä kierrätysraaka-aineita. Keväällä 2014 käyttöönotettu itävaltalaisen UNTHA:n toimittama uusi murskainteknologia mahdollistaa entistäkin energiatehokkaamman ja ekologisemman jätteenkäsittelyprosessin. Kivi- ja maa-aineksia, kuten DeleKivi-mursketta, käytetään maarakentamisessa; esimerkiksi kaatopaikkojen rakenteissa. Suurimmasta osasta lopputuotteesta tehdään korkealaatuista kierrätyspolttoainetta, joka hyödynnetään edelleen energiantuotannossa.