Ennakointi julkisivun ylläpidossa säästää selvää rahaa

Nyt on aika suunnitella ensi kevättä kiinteistön julkisivun suhteen. Pyydä Deleten asiantuntija kartoittamaan julkisivu vielä ennen talvea ja antamaan tarjous mahdollisesta julkisivupesusta keväälle 2016. Kartoituksen teemme ilmaiseksi. Säännöllinen pesu pidentää maalausväliä vuosilla ja säästää selvää rahaa. Julkisivujen suojauskäsittely helpottaa puolestaan seinien puhtaanapitoa ja ehkäisee rapautumista.

Suositeltu pesuväli kiinteistöjen seinillä on viidestä kymmeneen vuotta kohteesta riippuen. Ympäristön tuoman kuormituksen lisäksi rakennuksen pintamateriaali vaikuttaa siihen, kuinka likaiselta seinä näyttää.

– Usein julkisivut päädytään maalaamaan, mutta silloinkin seinä täytyy ensin pestä. Maalausurakan voi välttää valitsemalla sen sijaan tehokkaan pesukäsittelyn säännöllisin väliajoin.

Elinkaari ja arvo kasvavat

Julkisivujen ja kattojen pesemiselle on useita syitä. Julkisivun maalausväliä voi myös pidentää pitämällä huolen säännöllisistä pesuista tai jopa välttää sen valitsemalla tehokkaan pesun. Ilman- ja liikenteen saasteet ja pinnoilla kasvava biomassa kuluttavat rakennusten julkisivuja. Pesun yhteydessä julkisivujen kunto tulee samalla tarkistettua ja hyvä huolto ehkäisee suuremman julkisivuremontin tarvetta.

– Pesun yhteydessä voi tulla ilmi vaikkapa maalipinnan hilseily. Esimerkiksi kostea sammal pitää seinän tai katon jatkuvasti märkänä ja vaurioittaa pintaa pikkuhiljaa. Joskus katto vain näyttää huonokuntoiselta, mutta on pesun jälkeen kuin uusi. Vaurioiden ennaltaehkäisyn ja havaitsemisen lisäksi julkisivujen pintapesu nostaa kiinteistön arvoa. Siisti vaikutelma viestii siitä, että kiinteistöstä pidetään muutenkin hyvää huolta.

– Vihertävä seinä ei näytä hyvältä. Myyntitilanteissa ja uusia vuokralaisia etsiessä julkisivujen ulkonäöllä on myös paljon merkitystä.

Myös töhryt hoituvat pois  – koko vuoden

Ilkivalta on oma riesansa monen taloyhtiön kohdalla. Töhryjä Delete pesee pois paljon erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla. Myös töhryjen pesun helpottamiseksi pinnat voidaan suojata sellaisissa kohteissa, joissa töhryjä esiintyy usein.

– Pesuja tehdään ympäri vuoden sään salliessa, kiireellisimmät työt hoidetaan heti samana päivänä ja muut yleensä kolmen päivän sisällä, kertoo Deleten asiantuntija  Petri Pääkkönen .

Tilaukset ja 24 h päivystys p. 09 6226 4226