Mussalon 133 metriä korkea voimalaitosrakennus purettiin räjäyttämällä

Deleten purkutyömaa Mussalon vanhalla voimalaitoksella etenee. Viimeisin suuri käänne työmaalla oli noin 133 metriin ulottuvan voimalaitosrakennuksen purkaminen räjäyttämällä.

Räjäytyksen hoiti Ykkösräjäytys Oy, jolla on vuosien kokemus erilaisista panostuksista ja rakennusten tuhoamisesta räjäyttämällä. Ykkösrakennuksen erityisosaamista ovat rakenne- ja purkuräjäytykset, jotka voivat olla kustannustehokkaampi vaihtoehto koneelliselle purkamiselle.

Itse räjäytyksessä käytettiin noin 190 kiloa dynamiittia. Räjähdyksestä noin neljän sekunnin kuluttua rakennus ja piippu olivat jo maan tasalla. Nyt purkutyö Deleten toimesta jatkuu koneellisesti tämän räjäytyksen raunioilla. Koko Deleten purkutyömaa Mussalon voimalaitoksella on valmis vuoden 2015 aikana.

– Räjähteet porattiin noin tuhanteen reikään voimalaitosrakennukseen useaan eri tasoon. Räjäytys sujui täysin suunnitelmien mukaan. Oleellista on, että räjähdyksen sytytys ja hidastus tapahtuvat oikea-aikaisesti. Näin varmistetaan muun muassa se, että piippu ja rakennus kaatuivat juuri sinne, minne haluttiin, kertoo räjäytystyön johtaja Martin PihlflycktYkkösräjäytyksestä.

Katso video räjäytyksestä Deleten Youtube-kanavassa.

Delete on Suomessa ja Ruotsissa toimiva johtava täyden palvelun ympäristöpalvelujen tarjoaja. Tarjoamme asiakkaidemme liiketoiminnan kannalta kriittisiä palveluita, jotka vaativat erityisosaamista ja erikoislaitteita. Toimintamme jakautuu kolmeen liiketoiminta-alueeseen: Teollisuus- ja kiinteistöpalvelut, Purkupalvelut ja Kierrätys- ja jätteenkäsittelypalvelut. Delete on perustettu vuonna 2010 ja sen palveluksessa on noin 1000 ammattilaista Suomessa ja Ruotsissa. Deleten pääkonttori on Helsingissä. Toimimme yli 30 toimipaikassa Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin pro forma -liikevaihto vuonna 2016 oli 179,7 miljoonaa euroa.