Technology Fast 50: Piceasoft on vuoden 2017 teknologiayritysten kirkkain kasvuraketti

Deloitten Technology Fast 50 -ohjelmassa on jälleen listattu Suomen nopeimmin kasvavat teknologiayritykset. Voittajaksi nousi tänä vuonna tamperelainen, ex-nokialaisten perustama, Piceasoft, joka on neljän vuoden aikana kasvanut 3 840 %.

Mobiilidatan tiedonsiirtoon ja analysointiin keskittyvä Piceasoft valloittaa ensikertalaisena Deloitten Technology Fast 50 -listan ykkössijan vuonna 2017. Kärkikolmikon täydentävät toiseksi sijoittunut äänieristettyjä puhelinkoppeja valmistava Framery (2 873 %) ja kolmanneksi sijoittunut Nosto Solutions (2 234 %), joka tarjoaa verkkokaupoille kuluttajan ostokokemusta parantavan automaattisen markkinointiohjelmiston.

Tamperelainen Piceasoft on vuonna 2012 ex-nokialaisten perustama ohjelmistoyritys. Yhtiö on luonut ainutlaatuisen ohjelmistotuoteperheen, joka kattaa koko mobiililaitteen elinkaaren uuden laitteen käyttöönotosta sen uusiokäyttöön asti. Piceasoftilla on asiakkaita jo yli 60 maassa ja yli 90 % sen liikevaihdosta tulee kansainvälisiltä markkinoilta. ”Piceasoftin koko henkilöstä on erittäin iloinen tästä huomionosoituksesta ja uskomme sen perustuvan hienoon tiimityöhön ja ymmärrykseen globaalista markkinastamme. Erityisesti tiivis yhteistyö asiakkaidemme kanssa sekä strategiamme, joka pohjautuu tietoisuuteen koko mobiililaitteen käytön elinkaaresta, ovat olleet avainasemassa tämän menestyksen saavuttamiseksi. Näemme kasvumme jatkuvan erinomaisena myös tulevina vuosina”, kertoo Piceasoftin toimitusjohtaja Jyri Roselius.

”Hienoa nähdä Nokian spinnoffina syntynyt Piceasoft kasvulistamme kärjessä. Piceasoftin kaltainen kasvutarina on merkki siitä, että suomalainen softayritys voi hyvin saavuttaa johtavan aseman isoilla, kansainvälisillä markkinoilla ja keksiä ratkaisuja, joita tarvitsee käytännössä jokainen älypuhelinkäyttäjä. Suomen teknologiaosaaminen on kiistatta maailman kärkiluokkaa”, summeeraa Deloitten teknologia-, media- ja telekommunikaatio toimialan johtaja Jukka-Petteri Suortti.

Listalla yrityksiä ympäri Suomen
Deloitten Technology Fast 50 -lista on täyttynyt nopeista kasvajista, joita versoo ympäri Suomen. Tänä vuonna listan sekä ensimmäinen että toinen sija menee Tampereelle. Kaiken kaikkiaan Tampereelta listalle ylsi jopa yhdeksän yritystä, Oulusta kuusi ja Turusta neljä.

Deloitten Technology Fast 50 -listalta löytyy myös paljon kestomenestyjiä ja viime vuosien voittajia. Esimerkiksi vuoden 2013 voittaja, digitaalisia lukitusjärjestelmiä tarjoava iLOQ on ollut tuttu näky listalla sitten vuoden 2013. Tänä vuonna hopealle sijoittunut tamperelainen Framery on yksi listan kiinnostavimpia lupauksia. Yrityksen liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 18 miljoonaa euroa, kun se on tänä vuonna kasvanut jo noin 40 miljoonaan euroon. Alun perin autotallissa syntyneelle poikaporukan puhelinkoppifirmalle on tänä vuonna myönnetty muun muassa tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto.

”Uusien yritysten kanssa keskustelu kasvusta ja kansainvälistymisestä alkaa nykyään heti perustamisen jälkeen. Siihen kannustava ilmapiiri on tärkeää myös OPlle, koska yritysten kasvu ja menestyminen luovat pohjan alueelliselle kehitykselle ja sitä kautta tukevat yhdessä menestymistä. Innovatiivisuus ja kehityshakuisuus ovat maantieteellisestä sijainnista riippumatonta ja yhä useammin uuden ajan verkostoihin perustuvaa. Sellaisessa kehityksessä OP on itsekin mukana”, sanoo OP Ryhmän pankkiliiketoiminnan pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Heikki Peltola.

Deloitten Technology Fast 50 -ohjelmassa etsittiin jo kolmannentoista kerran Suomen nopeimmin kasvavia teknologiayrityksiä. Listauksessa kasvun mittarina käytettiin liikevaihdon kasvua viimeisen neljän vuoden (2013–2016) ajalta. Technology Fast 50 -ohjelman kautta Deloitte ja OP tukevat suomalaisten kasvuyritysten näkyvyyttä ja kasvua sekä kotimarkkinassa että kansainvälisesti.

Jukka-Petteri Suortti
Osakas, Teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialan vetäjä
jukka-petteri.suortti@deloitte.fi

Deloitte on yksi maailman johtavista asiantuntijayrityksistä ja tavoitteenamme on vaikuttaa asiakkaisiimme, toisiimme ja yhteiskuntaamme merkityksellisellä tavalla päivittäisen työmme kautta. Palvelemme asiakkaitamme yli 150 maassa tilintarkastuksella, vero- ja lakipalveluilla, liikkeenjohdon konsultoinnilla, riskienhallinnalla ja yritysjärjestelypalveluilla. Suomen 500 deloittelaista tuovat asiakkaillemme globaalia osaamista yli 260 000 kollegan kanssa. www.deloitte.fi

Piceasoftin kaltainen kasvutarina on merkki siitä, että suomalainen softayritys voi hyvin saavuttaa johtavan aseman isoilla, kansainvälisillä markkinoilla ja keksiä ratkaisuja, joita tarvitsee käytännössä jokainen älypuhelinkäyttäjä. Suomen teknologiaosaaminen on kiistatta maailman kärkiluokkaa.
JP Suortti