• Destia/

Ensimmäinen osa uutta konttilaituria käyttöön Destian urakoimassa Rauman satamassa

Destian urakoimassa Rauman sataman konttiterminaalin laajennushankkeessa on saavutettu merkittävä välitavoite, kun ensimmäinen osa uudesta konttilaiturista on otettu käyttöön. Projektissa laajennetaan nykyistä konttiterminaalia rakentamalla lisää laituritilaa konttilaivoille ja uutta satamakenttää konttien varastointiin.

– Tällä viikolla käyttöön otettiin uutta konttilaituria noin 60 metriä. Se voi tuntua pieneltä, mutta kyseessä on merkittävä välitavoite. Laajennuksen ansiosta laituriin pääsevät jatkossa myös pidemmät laivat, ja myös niiden käsittely helpottuu, kun maapuolelta vapautuu tilaa konttilaiturin laajennuksen myötä, kertoo Destian työpäällikkö Eetu Väisänen.

Koko laajennuksen valmistuttua konttilaiturilla on mittaa runsaat 500 metriä, lisäystä vanhaan tulee 350 metriä. Uutta konttikäsittelykenttää syntyy noin kolme hehtaaria.

– Urakka on edennyt sujuvasti ja turvallisesti ja nyt saatiin valmiiksi urakan hankalin osa eli uuden ja vanhan laiturin yhdistäminen. Satamaliikenteen kannalta merkittävää on tietenkin se, että olemme saaneet valmiiksi alueita, joista sataman asiakkaat pääsevät hyötymään saman tien. Vuonna 2017 liikennemäärät ovat Raumalla olleet mukavassa kasvussa, joten sataman investoinnit alkavat valmistua otolliseen aikaan, sanoo Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Destia toteutti konttiterminaalin laajennuksen yhteydessä myös vastapäätä sijaitsevan irtolastilaiturin pidennyksen yhteistyössä Destia Engineeringin tositoimijoiden kanssa. Siinä nykyinen laituri sai 50 metriä lisää mittaa niin sanotulla tihtaalilla eli paalujen päällä lepäävillä betonirakenteille, joita yhdistävät teräksiset kulkusillat. Tihtaalilaituri luovutettiin käyttöön jo aiemmin tänä vuonna.

– Ensimmäisen osan valmistuminen helpottaa työtämme, koska vanhan laiturin parissa työskennellessämme meidän on tullut sovittaa työmme konttiterminaalin arjen kanssa. Jatkossa tällaiset haasteet poistuvat ja saamme sekä me että laiturilla toimivat toimijat työrauhan, lisää Eetu Väisänen.

Lisätietoja:
Destia Oy, Eetu Väisänen, työpäällikkö, p. 040 351 0790, eetu.vaisanen(at)destia.fi
Rauman Satama Oy, Hannu Asumalahti, toimitusjohtaja, p. 050 303 9700, hannu.asumalahti(at)portofrauma.com

Lainaukset

Tällä viikolla käyttöön otettiin uutta konttilaituria noin 60 metriä. Se voi tuntua pieneltä, mutta kyseessä on merkittävä välitavoite. Laajennuksen ansiosta laituriin pääsevät jatkossa myös pidemmät laivat, ja myös niiden käsittely helpottuu, kun maapuolelta vapautuu tilaa konttilaiturin laajennuksen myötä.
Destian työpäällikkö Eetu Väisänen Rauman sataman konttilaiturin laajennuksen käyttöönotosta