Maanteiden talvihoitokausi käynnistynyt: DESTIA LUO TURVALLISTA MATKAA KELISSÄ KUIN KELISSÄ

Destian kunnossapidon työntekijöillä ja kalustolla työtahti kiihtyy talven saapuessa. Virallisesti maanteiden talvihoitokausi käynnistyi jo lokakuun alusta, mutta liukkaita teitä on hoidettu ajokuntoon öisin jo viikkojen ajan, jotta liikenne sujuisi aamuisin mahdollisimman turvallisesti ja sujuvasti.

– Destian tositoimijat huolehtivat, että maantiet ovat tieluokitusten mukaisessa ajokunnossa säässä kuin säässä. Koti- ja työmatkoista pyritään tekemään mahdollisimman sujuvia ja turvallisia. Pidämme säätä silmällä ympäri vuorokauden, muutoksia seurataan jatkuvasti Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteisessä Kelikeskuksessa. Meteorologien ja tienhoidon ammattilaisten ennusteiden pohjalta luodaan toimenpidesuunnitelmat. Kunnossapitotehtävät suoritetaan vaaditulle alueelle, vaikka keskellä yötä, varmistamaan laatuvaatimusten mukaisesti sujuvan liikenteen varmistamiseksi, kertoo Destian kunnossapitopalveluista vastaava Seppo Ylitapio .

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELYt) kilpailuttavat Suomen tiestön yli 80 urakka-aluetta säännöllisesti. Urakoitsijat, kuten Destia, pitävät huolen, että maantiet ovat Liikenneviraston määrittelemän laatutason mukaisessa kunnossa. Keinoja pitää tiet turvallisina liikenteelle on useita ja ne vaihtelevat niin sään kuin tien kunnossapitoluokan mukaisesti, esimerkiksi liukkauden torjunnasta lumen ja sohjon poistoon, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamiseen.

Destian hoidossa on maanteiden kunnossapidon alueellisista palvelusopimuksista lähes 60 prosenttia. Lisäksi Destia huolehtii liikkumisen turvallisuudesta ja sujuvuudesta myös teollisuuden ja kaupunkien kunnossapitourakoissa.

Miten kaikki toimii – tutustu Destian ja kelikeskuksen yhteistyöhön katsomalla video!

Lisätietoja: Destian kunnossapitopalveluista vastaava johtaja Seppo Ylitapio, p. 040 721 4129, seppo.ylitapio(at)destia.fi