• DHL/

DHL:n Blue Sky Transport Design Award -kilpailulle voittaja Suomesta

• Ÿ Oliver Lehtosen ja Philippe Hohlfeldin ”vesikiitäjä” voitti maailmanlaajuisen sähköisten kuljetusratkaisujen suunnittelukilpailun
  • Ÿ Kilpailun innoittajana toimi FIA Formula E -sähköautosarja

DHL, maailman johtava kansainvälinen pikakuljetus- ja logistiikkayritys, käynnisti viime syksynä Blue Sky Transport Design Award -suunnittelukisan. Maailmanlaajuisen kilpailun kautta etsittiin innovatiivisia sähköisiä kuljetusratkaisuja, joilla on potentiaalia vaikuttaa alan tulevaisuuteen. Kilpailun voitti suomalaisen Oliver Lehtosen ja luxemburgilaisen Philippe Hohlfeldin kilpailutyö Water Strider, ”vesikiitäjä”: aurinkoenergialla toimiva kantosiipialus, joka liikkuu itsenäisesti ilman kuljettajaa. Olemassaolevia vesiväyliä hyödyntävään robottialukseen mahtuu enimmillään viisi kuutiometriä kuljetettavaa tavaraa. Aluksen prototyyppi esiteltiin kesäkuussa PriestmanGoode-suunnittelutoimistolla Lontoossa.

Ensimmäistä kertaa järjestetty kilpailu herätti valtavasti kiinnostusta, ja eri puolilta maailmaa – mm. Australiasta, Kiinasta, Venäjältä ja Britanniasta – siihen saapui yli 50 kilpailutyötä. Ideoihin kuului esimerkiksi robottiajoneuvoja matkustaja- tai tavarakuljetuksiin, hybridi-ilma-alus sekä kaupunkipuihin integroitu kiskojärjestelmä.

Kilpailu pohjautui maailman ensimmäisen sähköautoilla ajettavan FIA Formula E -kilpa-autosarjan filosofiaan. Osallistujien tehtävänä oli suunnitella sähköinen kuljetusväline tai ajoneuvo yksityiseen, julkiseen tai yrityskäyttöön. Arvostelukriteerejä olivat työn omaperäisyys, toiminnallisuus, esteettisyys, kaupallinen toteutettavuus sekä potentiaali ratkaista kohteeksi valittuja ongelmia.

Kilpailun tuomaristoon kuului edustajia Formula E -sarjasta, DHL Expressistä, Andretti FE -tallista sekä Wired-lehdestä. Tuomariston puheenjohtajana toimi nimekkään muotoilutoimisto PriestmanGooden perustaja Paul Priestman. Palkintosumma oli 10 000 puntaa (noin 14 300 euroa).

Nopea, hiljainen ja päästötön ratkaisu

Oliver ja Philippe opiskelevat Lontoossa yhdistettyä diplomi-insinöörin ja teollisen muotoilijan tutkintoa opinahjoinaan Royal College of Art sekä Imperial College. Heidän ideansa lähtökohtana oli se, että useimmat maailman suurista kaupungeista sijaitsevat vesireittien varrella. ”Tämä inspiroi meitä suunnittelemaan tavarakuljetuksiin robottialuksen, joka hyödyntää näitä olemassaolevia väyliä – jokia ja merta. Innovatiivinen teknologia ja toimintamalli mahdollistavat nopeat, meluttomat ja päästöttömät kuljetukset.”

“Sekä Blue Sky Transport Design Awardin saama vastakaiku kokonaisuudessaan että eri puolilta maailmaa saapuneiden kilpailutöiden laatu on ollut todella vaikuttavaa. Se todistaa kasvavasta kiinnostuksesta sähköisiä ajoneuvoja ja kestäviä kuljetusratkaisuja kohtaan. Lämpimät onnitteluni Oliverille ja Philippelle erinomaisesta kilpailutyöstä – se vei voiton omaperäisyydellään ja lähestymistavallaan, joka kuvastaa myös omaa näkemystämme kestävästä kuljettamisesta tulevaisuudessa: olemassaolevan infrastruktuurin entistä tehokkaammalla hyödyntämisellä sekä nykyaikaisen sähköautoteknologian ja muotoilun avulla voidaan merkittävästi kehittää toiminnan tehokkuutta ja pienentää päästöjä”, totesi DHL Expressin globaali toimitusjohtaja Ken Allen.

Terttu Turkia, viestintäpäällikkö, DHL

puh. 040 742 1072 / terttu.turkia@dhl.com

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaisista ja kansainvälisistä pakettikuljetuksista maailmanlaajuisiin pikakuljetuksiin, maantie-, lento- ja merirahtiin sekä toimitusketjuratkaisuihin. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 325 000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat.  Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. verkkokaupalle, teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, biotieteiden ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle sekä vahva sitoutuminen yritysvastuuseen  tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen.

DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2014 oli yli 56 miljardia euroa.