• DHL/

Kylmäkalusteratkaisujen valmistaja Norpe ulkoisti varastojaan DHL:lle

• tuotantoa tukevat logistiikkaratkaisut tuovat joustoa ja lisäävät tehokkuutta
  • logistiikan ulkoistamisaste Suomessa vielä alhainen

DHL Supply Chain (Finland) Oy ja porvoolainen kylmäkalusteratkaisujen valmistaja Norpe Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen tehtaan kaupintavarastojen ulkoistamisesta. Ulkoistamalla kaupintavarastojen hallinnointi saadaan tehostettua tilankäyttöä ja selkeytettyä prosesseja. Valmistuksessa tarvittavat materiaalit saapuvat jatkossa DHL Supply Chainin logistiikkakeskukseen Vantaalle, mistä niitä toimitetaan joka aamu Porvoon tehtaalle tuotannon tarvitsemissa erissä.

”Halusimme tuoda selkeyttä sisälogistiikan ohjaukseemme, jonka vuoksi etsimme kumppanin, joka pystyisi tukemaan meitä näissä asioissa. Kumppanin arvioinnissa vaikuttivat myös mahdollisuudet laajempaan yhteistyöhön tulevaisuudessa”, sanoo Norpe Oy:n logistiikkapäällikkö Teemu Tuomainen.

”Suomessa teollisuuden logistiikkaratkaisut ovat pitkään olleet yksi vahvimpia osa-alueitamme. Meillä on sillä puolella erittäin hienoja referenssejä ja olemme pystyneet tukemaan suomalaista työtä ja sen kannattavuutta logistiikan keinoin. Norpe on siitä mainio esimerkki ja molempien yritysten kehityshakuisuus oli tärkeä tekijä yhteistyön käynnistymiselle.”, toteaa DHL Supply Chain (Finland) Oy:n myyntijohtaja Toni Palmumaa.

Logistiikan ulkoistamisaste Suomessa vielä alhainen

Logistiikan ulkoistamisaste on Suomessa sangen alhainen verrattuna Keski-Eurooppaan tai esimerkiksi Ruotsiin, missä ulkoistamisaste on noin kolminkertainen Suomeen verrattuna. Lisäksi yritysten ja logistiikkatoimijoiden väliset ulkoistussopimukset ovat Suomessa pääsääntöisesti lyhyitä.

”Kun yrityksen sisällä mietitään eri vaihtoehtoja ja strategioita toimitusketjun hallintaan, ajatusten vaihto logistiikkayritysten kanssa ja eri mahdollisuuksista kuuleminen on järkevää. Mikäli toiminnot eivät ole yrityksen ydinosaamista, kannattaa niistä uskaltaa päästää irti. Tehokkuutta saadaan, kun logistiikan hoitaa alansa ammattilainen, joka päivittäisen tekemisen yhteydessä pystyy toimintojen jatkuvaan kehittämiseen. Kun molemmat osapuolet suhtautuvat yhteistyöhön riittävän avoimesti ja pitkäjänteisesti, päästään paljon parempaan lopputulokseen ja yhteinen investointi saadaan kantamaan hedelmää”,  jatkaa Palmumaa.

DHL Supply Chain (Finland) Oy, myyntijohtaja Toni Palmumaa
puh. 050 569 8402 / sähköposti toni.palmumaa@dhl.com

Norpe Oy, logistiikkapäällikkö Teemu Tuomainen
puh. 050 386 1444/ sähköposti teemu.tuomainen@norpe.fi

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaisista ja kansainvälisistä pakettikuljetuksista maailmanlaajuisiin pikakuljetuksiin, maantie-, lento- ja merirahtiin sekä toimitusketjuratkaisuihin. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 325 000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat.  Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. verkkokaupalle, teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, biotieteiden ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle sekä vahva sitoutuminen yritysvastuuseen  tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen.

DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2014 oli yli 56 miljardia euroa.

DHL Supply Chain tarjoaa asiakkailleen toimitusketjun hallintaan ja operointiin liittyviä laajoja logistiikkaratkaisuja ja konsultointia. Suomessa yrityksen palveluksessa työskentelee neljällä paikkakunnalla yhteensä noin 260 henkilöä ja omia varastotiloja on käytössä 45 000 m2. www.dhl.fi

Norpe

Norpen pääkonttori on Porvoossa ja yrityksellä on Euroopassa noin 450 työntekijää. Norpe on osa kansainvälistä Viessmann-konsernia, joka työllistää 11 400 henkilöä ja jonka vuotuinen liikevaihto on 2,1 miljardia euroa. www.norpe.fi

Norpe on innovatiivinen kylmäkalusteratkaisujen valmistaja, joka luo kaupan elintarvikkeiden lisämyynnille uusia mahdollisuuksia. Alan alhaisimmat elinkaarikustannukset, elämyksellisten ostokokemusten luominen sekä asiakasräätälöiminen elintarvikekaupan tarpeisiin ovat Norpen menestystekijöitä. Tavoitteemme on olla asiakkaidemme ensisijainen valinta korkealaatuisissa kylmäkalusteissa, lamelleissa, kylmäkoneikoissa sekä niiden asennus- ja huoltopalveluissa.