Pandapariskunta matkasi Suomeen DHL:n kuljetuksella

- Ilmastoneutraalilla kuljetuksella uuteen kotiin

Lento- ja merirahtikuljetusten asiantuntija DHL Global Forwarding on hoitanut pandapariskunnan muuton Chengdusta, Kiinasta Ähtärin eläintarhaan ilmastoneutraalisti - kuljetuksen hiilidioksidipäästöt kompensoidaan ilmastonsuojeluprojektin kautta. Nelivuotias urospanda Pyry ja kolmivuotias naaraspanda Lumi saapuivat Suomeen Helsinki-Vantaan lentokentälle torstaiaamuna 18.1. omalla charterlennollaan.

Pandojen matka Dujiangyan pandakeskuksesta alkoi keskiviikkona 17.1. ja vei ensiksi Chengdun lentokentälle, mistä ne lensivät ilman välilaskua noin 6500 km Helsinki-Vantaalle Iljushin 76 -rahtikoneella, seuralaisinaan mm. kaksi eläintenhoitajaa ja kaksi eläinlääkäriä sekä matkaeväänään 120 kg bambua. Pandoja oli lentokentällä vastaanottamassa arvovaltainen virallinen valtuuskunta sekä Suomesta että Kiinasta. Sieltä pariskunnan matka jatkui maanteitse DHL:n kuljetuksella kohti Ähtäriä ja kaupunkilaisten järjestämiä pandakarnevaaleja.

”DHL:n kuljetusasiantuntemusta on usein ennenkin käytetty eri puolilla maailmaa uhanalaisten eläinten suojeluprojekteissa”, kertoo DHL Global Forwardingin Suomen-toimitusjohtaja Veli-Matti Qvintus. ”Haasteellisten kuljetusten suunnittelu ja toteutus on osa ammattitaitoamme. Konsernimme ympäristötavoitteiden hengessä hoidimme kuljetuksen ilmastoneutraalisti, eli koko kuljetuksen päästöt kompensoidaan sertifioidun GoGreen-ilmastonsuojeluhankkeen kautta.”

Ilmastoneutraalissa GoGreen-palvelussaan DHL ostaa hiilipäästöhyvityksiä tarkoin valituista ilmastonsuojeluprojekteista, joilla vähennetään kasvihuonekaasupäästöjä ja siten toimitaan paikallisten yhteisöjen hyväksi. Pandalennon laskennalliset päästöt ovat 230 tonnia CO2e:ta. Niiden kompensointiin valitussa projektissa tuetaan Kiinassa Sichuanin maaseudulla köyhiä perheitä siirtymisessä hiilen polttamisesta biokaasulla toimiviin keittolevyihin päivittäisessä ruoanvalmistuksessaan. Deutsche Post DHL -konsernin tavoitteena on vähentää logistiikkaansa liittyvät päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä, ja hiilineutraalien palvelujen tarjoaminen on siinä yksi tärkeä osa-alue.

Suomi ja Kiinan kansantasavalta allekirjoittivat viime keväänä 15-vuotisen yhteistyösopimuksen jättiläispandan tutkimus- ja suojeluhankkeesta. Lumin ja Pyryn sijoittaminen Ähtärin eläinpuistoon on osa sopimusta.

Suomen ilmasto-olosuhteet vastaavat olosuhteita pandojen kotivuorilla Kiinassa. Suomessa pandoille on tarjolla luminen ja kylmä talvi. Tämä on yksi keskeinen syy sille, miksi Kiinan panda-asiantuntijat halusivat sijoittaa pandat juuri Ähtäriin ja Suomeen. Ähtäri tarjoaa pandoille niille mieluisat lajityypilliset olosuhteet, jotka toivottavasti mahdollistavat myös niiden luonnonmukaisen lisääntymisen.

Ähtäri Zoohon rakennettu jättiläispandojen luonnonmukainen tarha-alue on yksi maailman suurimmista. Kiinan metsähallinnon pandakeskuksen huippuasiantuntijat tarkastivat Ähtärin Snowpandatalon marraskuussa ja totesivat rakennuksen ja ulkotarhat parhaiten toteutetuksi Kiinan ulkopuolella.

DHL Global Forwarding on Deutsche Post DHL -konsernin maailmanlaajuisiin lento- ja merirahtikuljetuksiin erikoistunut liiketoimintayksikkö. Se on maailman suurin lentorahtihuolitsija ja alansa markkinajohtaja myös Suomessa.

Veli-Matti Qvintus, toimitusjohtaja, DHL Global Forwarding (Finland) Oy

puh. 0400 685 356, sähköposti veli-matti.qvintus@dhl.com

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaiset ja kansainväliset pakettikuljetukset, verkkokaupan logistiikkaratkaisut, kansainväliset pikakuljetukset, maantie-, lento- ja merirahtikuljetukset sekä toimialakohtaiset toimitusketjuratkaisut. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 350.000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet  yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat.  Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, lääketieteen ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle sekä vahva sitoutuminen yritysvastuuseen  tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen.

DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2016 oli yli 57 miljardia euroa.

Avainsanat: