Digialta ensimmäinen täysin kosketuskäyttöinen web-selain UIQ-alustaisiin matkapuhelimiin

Digia Oyj on kehittänyt ensimmäisen täysin sormiohjattavan kosketusnäyttöisen web-selaimen UIQ-alustaa käyttäviin matkapuhelimiin. Käyttäjäystävällinen Digia @Web -matkapuhelinselain on suunniteltu UIQ 3- ja Symbian OS ympäristöihin. Selain hyödyntää avoimen lähdekoodin periaatteella kehitettyä WebKit-selainmoottoria, jonka Digia on siirtänyt UIQ-alustalle. Lisäksi siinä on täysin uudenlainen käyttöliittymä, jolla on helppo ja nopea hakea sisältöä internetistä.

Internetin selaaminen matkapuhelimella on yleistymässä kiihtyvään tahtiin kiinteähintaisten 3G-liittymien ja WLAN-yhteyksien ansiosta. Digia @Web mahdollistaa helppokäyttöiseen selaamisen, sillä matkapuhelimen käyttäjä voi siirtyä suoraan verkossa haluamiinsa kohteisiin pelkästään puhelimensa näyttöä koskettamalla.

Digian älypuhelintoimialan johtaja Jari-Pekka Heikkilä: "Meidän näkemyksemme mukaan internetin selaamisesta on tulossa matkapuhelinten käyttäjille yhä tärkeämpää, ja mobiililaitteissa selain on selkeästi tärkein yksittäinen sovellus. Uusi selaimemme kykenee näyttämään UIQ-pohjaisten matkapuhelinten käyttäjille verkkosivustot sisällön laatijan tarkoittamalla tavalla."

Digian erityisprojektien johtaja Tuukka Turunen jatkaa: "Valitsimme selaimen moottoriksi WebKitin, sillä se on nopea ja luotettava, ja se pystyy näyttämään web-sisällön ulkoasun oikeassa muodossa. Yhdistämällä avointa lähdekoodia hyödyntävän WebKit-selainmoottorin ja kehittämämme helppokäyttöisen selainkäyttöliittymä, pystyimme luomaan UIQ-alustaisiin kosketuskäyttöisiin puhelimiin parhaan ja tehokkaimman työkalun internetissä surfaamiseen."

Digia @Web 1.0 -selainmoottori perustuu avoimeen lähdekoodiin pohjautuvaan S60 WebKit selainmoottoriin, jonka Digia siirtänyt UIQ-alustalle. WebKit-selainmoottoria käyttävät myös Applen Safari-selain, iPhone, Googlen Android sekä Nokian S60 -selain. Digia antaa WebKit-moottorin lähdekoodiin tekemänsä muutokset avoimeen käyttöön. Digia @Web 1.0 -selaimen beta-versio julkistetaan ladattavaksi kesäkuussa 2008.

Tarkempia tietoja Digia @Web selaimesta annetaan osoitteessa www.digia.com/browser.

Erityisprojektien johtaja Tuukka Turunen, puh. 040 7655 800
Sähköposti: tuukka.turunen@digia.com

Viestintäjohtaja Jarkko Virtanen, puh. 040 7593 603
Sähköposti: jarkko.virtanen@digia.com

Yrityksestä

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme yli 870 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Kansainvälistymme asiakkaidemme kanssa. Digian jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2016 oli 86,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA).