Digialta ensimmäinen täysin kosketuskäyttöinen web-selain UIQ-alustaisiin matkapuhelimiin

Digia Oyj on kehittänyt ensimmäisen täysin sormiohjattavan kosketusnäyttöisen web-selaimen UIQ-alustaa käyttäviin matkapuhelimiin. Käyttäjäystävällinen Digia @Web -matkapuhelinselain on suunniteltu UIQ 3- ja Symbian OS ympäristöihin. Selain hyödyntää avoimen lähdekoodin periaatteella kehitettyä WebKit-selainmoottoria, jonka Digia on siirtänyt UIQ-alustalle. Lisäksi siinä on täysin uudenlainen käyttöliittymä, jolla on helppo ja nopea hakea sisältöä internetistä.

Internetin selaaminen matkapuhelimella on yleistymässä kiihtyvään tahtiin kiinteähintaisten 3G-liittymien ja WLAN-yhteyksien ansiosta. Digia @Web mahdollistaa helppokäyttöiseen selaamisen, sillä matkapuhelimen käyttäjä voi siirtyä suoraan verkossa haluamiinsa kohteisiin pelkästään puhelimensa näyttöä koskettamalla.

Digian älypuhelintoimialan johtaja Jari-Pekka Heikkilä: "Meidän näkemyksemme mukaan internetin selaamisesta on tulossa matkapuhelinten käyttäjille yhä tärkeämpää, ja mobiililaitteissa selain on selkeästi tärkein yksittäinen sovellus. Uusi selaimemme kykenee näyttämään UIQ-pohjaisten matkapuhelinten käyttäjille verkkosivustot sisällön laatijan tarkoittamalla tavalla."

Digian erityisprojektien johtaja Tuukka Turunen jatkaa: "Valitsimme selaimen moottoriksi WebKitin, sillä se on nopea ja luotettava, ja se pystyy näyttämään web-sisällön ulkoasun oikeassa muodossa. Yhdistämällä avointa lähdekoodia hyödyntävän WebKit-selainmoottorin ja kehittämämme helppokäyttöisen selainkäyttöliittymä, pystyimme luomaan UIQ-alustaisiin kosketuskäyttöisiin puhelimiin parhaan ja tehokkaimman työkalun internetissä surfaamiseen."

Digia @Web 1.0 -selainmoottori perustuu avoimeen lähdekoodiin pohjautuvaan S60 WebKit selainmoottoriin, jonka Digia siirtänyt UIQ-alustalle. WebKit-selainmoottoria käyttävät myös Applen Safari-selain, iPhone, Googlen Android sekä Nokian S60 -selain. Digia antaa WebKit-moottorin lähdekoodiin tekemänsä muutokset avoimeen käyttöön. Digia @Web 1.0 -selaimen beta-versio julkistetaan ladattavaksi kesäkuussa 2008.

Tarkempia tietoja Digia @Web selaimesta annetaan osoitteessa www.digia.com/browser.

Erityisprojektien johtaja Tuukka Turunen, puh. 040 7655 800
Sähköposti: tuukka.turunen@digia.com