SYSOPENDIGIA julkaisee 3G Linux – älypuhelimensa lähdekoodin avoimeen käyttöön

SYSOPENDIGIA Oyj Lehdistötiedote 7.2.2008

SYSOPENDIGIA julkaisee 3G Linux – älypuhelimeen kehitetyn ja muokatun ohjelmiston avoimeen käyttöön.

SYSOPENDIGIA:n 3G Linux – älypuhelin luotiin hyödyntämällä Linux-käyttöjärjestelmää ja muita avoimeen lähdekoodiin perustuvia ohjelmistokomponentteja sekä Trolltechilta kaupallisesti lisensoitua Qtopia-sovellusalustaa ja -käyttöliittymää.

"Mielestämme matkapuhelinteollisuuden ainoa keino vastata nopeasti kasvavaan uusien toimintojen ja palveluiden kysyntään on olemassa olevan ohjelmiston lisääntynyt uudelleenkäyttö. Avoimeen lähdekoodiin perustuvien ohjelmistojen hyödyntäminen on erinomainen tapa välttyä sellaisten toimintojen uudelleentoteutukselta, jotka eivät ole oleellisia erottumisen kannalta", sanoo SYSOPENDIGIA:n erityisprojektien johtaja Tuukka Turunen.

"Olemme SYSOPENDIGIA:ssa kehittäneet asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme runsaasti sellaisia ohjelmistoja, joiden lähdekoodi on julkisesti saatavilla sekä rajoitetuilla että avoimen lähdekoodin lisensseillä. Me uskomme avoimeen lähdekoodiin ja olemme hyödyntäneet sitä jo kauan tavalla, joka luo lisäarvoa sekä asiakkaillemme että avoimen lähdekoodin ratkaisuja kehittävälle yhteisölle”, jatkaa SYSOPENDIGIA:n älypuhelinyksikön johtaja Jari-Pekka Heikkilä.

Julkaistava lähdekoodi sisältää SYSOPENDIGIA:n kehittämät ja muokkaamat Linux-ytimen ja laiteohjaimet. Paketit löytyvät Sourceforge.net-sivustolta projektin ”SYSOPENDIGIA 3G Linux smartphone” alta ”Operating System Kernels” –kategoriasta helmikuun 2008 lopussa.

Puhelimen laitealusta perustuu kaksoissiruarkkitehtuuriin ja siihen kuuluu Marvell PXA300 – sovellusprosessori ja Ericsson WCDMA 3G -modeemi. Laitteessa on käytetty Linux-ytimen versiota 2.6.14, jossa on Marvellin Monahans/PXA-päivitykset, sekä Qtopia-alustan versiota 4.3.

Lisätietoja
SYSOPENDIGIA esittelee 3G Linux – älypuhelintaan Barcelonassa järjestettävässä Mobile World Conference – tapahtumassa ensi viikolla. Julkinen esittely järjestetään yhdessä Trolltechin kanssa heidän messuosastollaan #2C72 tiistaina 12.2. klo 17.00–19.00.

Lisätietoja 3G Linux – älypuhelimesta ja tapaamisen järjestämiseksi SYSOPENDIGIA:n kanssa Barcelonassa 11.2.–14.2.2008 Mobile World Congress – tapahtumassa, ota yhteyttä Jarkko Virtaseen.

Yhteystiedot:

Tuukka Turunen, Erityisprojektien johtaja, SYSOPENDIGIA Oyj
Puh. +358 40 7655 800, sähköposti: tuukka.turunen (at) sysopendigia.com
Jarkko Virtanen, Viestintäjohtaja, SYSOPENDIGIA Oyj
Puh. +358 40 7593 603, sähköposti: jarkko.virtanen (at) sysopendigia.com

SYSOPENDIGIA lyhyesti
SYSOPENDIGIA Oyj on nykyaikainen ja ketterä ohjelmistoyhtiö, joka toimittaa ja toteuttaa asiakkaidensa kilpailukykyä parantavia ICT-tuotteita, -palveluja ja -teknologioita – ratkaisuja muuttuvan maailman tarpeisiin. Yhtiön kotipaikka on Suomi, ja se toimii kansainvälisesti yli 1 200 ammattilaisen voimin. SYSOPENDIGIA on listattu OMX Helsingin Pohjoismaisessa Pörssissä. Lisätietoja: www.sysopendigia.fi