DNA:lta markkinoille 2 megan langaton laajakaista

Lehdistötiedote 16.6.2008

dna Liikkuva laajakaista -tuoteperhe tarjoaa nyt kiinteille laajakaistoille tyypillisen 2 Mbit/s enimmäisnopeuden. Yhtä aikaa uuden enimmäisnopeuden kanssa ja uutena Suomessa DNA:n koko 3G-verkkoon tuotiin toiminnallisuus, jonka avulla tiedonsiirtonopeudet moninkertaistuivat myös päätelaitteesta verkkoon päin.

DNA:n markkinoille tuomien dna Nettikaista 2M - ja dna Matkanetti 2M -tuotteiden enimmäistiedonsiirtonopeus 2 Mbit/s vastaa tavanomaista kiinteää laajakaistanopeutta. Molempien tuotteiden kiinteähintainen kuukausimaksu on 29,80 euroa, ja siihen kuuluu kaikki kotimaassa tapahtuva tiedonsiirto. dna Nettikaista -liittymä on DNA:n tarjoama erityisesti langattomaan tiedonsiirtoon räätälöity liittymä, ja dna Matkanetti on dna-liittymien lisäpalvelu. Asiakkaan käyttötarpeesta riippuu kumpi tuote hänen kannattaa valita.

Samalla DNA tarjoaa 2M-asiakkailleen Suomessa uuden palvelun, mahdollisuuden aiempaa selvästi nopeampaan tiedonsiirtoon omalta päätelaitteelta verkkoon päin. DNA:n koko 3G-verkkoon tuodun HSUPA:n (High Speed Uplink Packet Access) avulla esimerkiksi sähköpostien liitetiedostoja voidaan sopivilla päätelaitteilla lähettää 1,4 Mbit/s siirtonopeudella aiemman 384 kbit/s:n sijaan.

DNA:n langattomat laajakaistapalvelut toimivat kaikkialla DNA:n matkaviestinverkossa, mutta nopeimmat yhteydet saavutetaan DNA:n 3G-verkon alueella.

– Kahden megan langaton yhteytemme on hyvä valinta myös pääasialliseksi internetyhteydeksi, mutta on syytä huomioida, että saavutettava enimmäisnopeus riippuu myös 3G-verkon alueella monista tekijöistä, esimerkiksi verkon muusta kuormituksesta, DNA:n tuotekehityksestä vastaava johtaja Timo Varsila kertoo.

DNA:n 3G-verkko on nyt vahvimmillaan pääkaupunkiseudulla sekä muilla kaupunki- ja esikaupunkialueilla. Suunnitelmamme on rakentaa maankattava 3G-peitto vuoden 2010 loppuun mennessä. Panostamme jatkuvasti myös verkon kapasiteettiin, jotta voimme siirtonopeuksienkin osalta palvella asiakkaitamme kilpailijoita paremmin, jatkaa Varsila.

DNA investoi 3G-verkkoonsa ja sen palveluihin voimakkaasti. Lähikuukausien aikana DNA:n 3G-verkko laajenee kattamaan yli 200 paikkakuntaa, jolloin sen alueella asuu noin 80 % suomalaisista. Verkon kuuluvuusalueen laajentamisen ohella tiedonsiirtonopeudet sekä verkosta päätelaitteeseen päin (HSDPA) että päätelaitteesta verkkoon päin (HSUPA) kasvavat jatkossakin järjestelmällisesti.

– Palveluntasosta huolehtimalla pyrimme varmistamaan sen, että asiakkaamme voivat jatkossakin olla meihin tyytyväisiä, Varsila toteaa.

Taloustutkimus kysyi huhtikuussa lähes tuhannelta suomalaiselta mielipidettä operaattoreiden toiminnasta. DNA:lla on tutkimuksen mukaan tietoliikennekonserneista Suomen tyytyväisimmät matkapuhelinasiakkaat. Yli 90 prosenttia DNA:n matkapuhelinpalveluiden käyttäjistä vastasi olevansa DNA:han erittäin tai melko tyytyväisiä.

Johtaja Timo Varsila, DNA Finland Oy, puh. 044 220 3260, timo.varsila@dnaoy.fi

DNA:n viestintä:
Tiedottaja Helena Melamies, DNA Finland Oy puh. 044 044 4201, helena.melamies@dnaoy.fi