DNA:lta mobiili-tv-palvelut

Lehdistötiedote 8.10.2009 klo 13

DNA aloittaa yhteistyössä Digitan kanssa matkapuhelimessa näkyvien tv-palveluiden eli mobiili-tv:n tarjoamisen. DNA:n asiakkailleen tarjoama mobiili-tv näkyy Digitan DVB-H-verkossa. “Digitan MobiiliTV-tuote täydentää hyvin palveluvalikoimaamme, sillä kännykän käyttö monipuolistuu kaiken aikaa. DVB-H-verkon laatukin vastaa odotuksia tv-palveluiden laadusta, joten tarjonnan aloittaminen on mielekästä", toteaa kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen DNA Oy:stä. Matkaviestinverkko ei kuormitu mobiili-tv:n vuoksi, sillä palvelut tarjotaan niille rakennetussa DVB-H-verkossa. Mobiili-tv-verkkoa operoi Digita. ”DNA:n kaltaisen vahvan toimijan mukanaolo markkinan rakentamisessa on edellytys mobiili-tv:n onnistumiselle, myös täällä Suomessa. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että DNA lähtee rohkeasti liikkeelle ja kuluttajille tarjotaan laajeneva ja kiinnostava sisältökokonaisuus. Odotamme palveluiden laajenevan myös varsinaisiin maksu-tv-palveluihin", sanoo Business Manager Taina Kaasalainen Digitasta. DNA tarjoaa aluksi kaikille mobiili-tv:n katsojille avoimen ja maksuttoman tutustumisjakson. Sen jälkeen lähetykset salataan ja palvelua pystyvät tilaamaan vain DNA:n matkapuhelinasiakkaat. Tilatusta palvelusta veloitetaan kuukausimaksua, jonka vastineeksi katsoja saa muun muassa YLEn, MTV:n ja SBS:n tarjonnan. Mobiili-tv-verkko tavoittaa yli kaksi miljoonaa suomalaista DVB-H-verkko kattaa pääkaupunkiseudun kehyskuntineen sekä laajasti Tampereen, Oulun, Turun ja Salon seudun. Suurista kauppakeskuksista esimerkiksi Vantaan Jumbossa, Espoon Sellossa sekä Ideaparkissa on kiinnitetty erityistä huomiota sisätilojen DVB-H-kuuluvuuteen. MobiiliTV:tä voi katsoa siihen soveltuvilla päätelaitteilla. Tällä hetkellä mobiili-tv-lähetyksiä voi vastaanottaa muun muassa Nokian N77- ja N96-matkapuhelimilla sekä Nokian SU-33W-lisälaitteen avulla myös N73-, N79-, N85-, N97-, E75 ja Nokia 5800 XpressMusic-matkapuhelimilla. DVB-H-teknologialla (Digital Video Broadcasting Handheld) toteutettavasta maanpäällisestä lähetysverkosta ja verkon kanavien hallinnoinnista vastaa verkko-operaattori Digita. Lisätietoja: johtaja, kuluttajaliiketoiminta, Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi Business Manager Taina Kaasalainen, Digita Oy, puh. 050 350 7998, taina.kaaslainen@digita.fi DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi