HDTV yleistymässä nopeasti

Lehdistötiedote 10.6.2010

Suomalaiset katselevat jo teräväpiirto-ohjelmia. DNA:n teettämän tutkimuksen* mukaan koko väestöstä 35 prosenttia on jo katsellut HDTV:tä. Full HD -televisio tai HD Ready -televisio on lähes puolessa suomalaisista kodeista. HDTV:n odotetaan yleistyvän Suomessa nopeasti.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä teräväpiirto eli HDTV tuo merkittäviä tai erittäin merkittäviä (64 %) etuja television katseluun ja 35 prosenttia on jo katsellut HD-kanavia. Full HD -televisio (22 %) tai HD Ready -televisio (26 %) on lähes puolessa suomalaisista talouksista.

Nuoret ja nuoret aikuiset ovat tottuneita katsomaan teräväpiirtotelevisiota. Tutkimuksen kaikissa ikäryhmissä on suomalaisia, jotka ovat jo katselleet HD-kanavia: 15-19 -vuotiaista jopa 67 prosenttia on katsellut HD-kanavia ja yli 65-vuotiaistakin liki neljännes (24 %).

- Teräväpiirron edut ovat tv-katselijan kannalta niin huomattavat, että HDTV:n odotetaan yleistyvän nopeasti, kuten tutkimuksesta käy ilmi, DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Väisänen arvioi.

Tutkimuksen mukaan suomalaisista jopa kaksi viidestä oli sitä mieltä, että HDTV yleistyy nopeasti tai melko nopeasti (41 %).

Elokuvat ja urheilu kiinnostavat eniten

Tutkimuksesta käy ilmi, että 69 prosenttia on kiinnostunut katsomaan teräväpiirtona elokuvia. Urheilu kiinnostaa teräväpiirtona 36 prosenttia suomalaisista. DNA:n kaapeliverkossa onkin katsottavana kesän aikana maksutta monenlaista teräväpiirtosisältöä, esimerkiksi jalkapallon MM-kisat Etelä-Afrikassa ja yleisurheilun EM-kisat Barcelonassa.

Welhon ostaminen tekee DNA:sta entistä merkittävämmän televisiotoimijan. DNA Oy sopi 31. toukokuuta Sanoman kanssa Welhon liiketoiminnan ostamisesta. DNA:sta tulee Welho-kaupan myötä Suomen suurin kaapelitelevisiotoimija 43 prosentin markkinaosuudella.

*Tutkimus toteutettiin DNA:n toimeksiannosta internet-paneelissa 12. - 16.5.2010. Paneelissa on mukana 38 000 osallistujaa, joista haastateltiin 1017 vastaajaa. He edustivat 15- 68 -vuotiasta väestöä.

Liite:
Tutkimuksen taulukko ”Millaisista HD/teräväpiirto-ohjelmista olisit kiinnostunut?”

Laajempi tutkimusmateriaali on saatavilla pyydettäessä DNA:n viestinnästä.

Kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 040 0168,
pekka.vaisanen@dna.fi

Viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, DNA Oy, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on noin 2,6 miljoonaa asiakasta. DNA Oy on sopinut Sanoman kanssa Welhon liiketoiminnan ostamisesta 31.5.2010. Kaupan voimaantulo vaatii vielä Suomen kilpailuviranomaisten ja valtioneuvoston hyväksynnät. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi.