Joka viides mökkiläinen siirtynyt internet-aikaan

Lehdistötiedote 29.6.2009 klo 9

Kesämökit varustellaan entistä toimivimmiksi. Jo joka viides mökkiläinen on varustanut vapaa-ajanasunnon laajakaistayhteydellä, joista yli 70 % on mokkuloita eli liikkuvaa laajakaistaa. Tiedot käyvät ilmi DNA:n mökkiläisille teettämässä kyselyssä *). Yllättäen laajakaista on erityisen tärkeä vanhempien sukupolvien mielestä. Mokkulan avulla mökkiläinen haluaa seurata maailman menoa ja sähköpostia sekä maksaa laskuja. Neljännes kertoo tarvitsevansa yhteyttä etätyön tekoon. Mokkulointia mökillä vauhdittaa 3G-verkon vauhdikas laajeneminen. DNA ottaa kuluvana vuonna käyttöön 1100 uutta 3G-tukiasemaa. Eniten laajakaistayhteyksiä vapaa-ajanasunnoilla on Uudellamaalla, Turun ympäristössä, Pirkanmaan ja Hämeen mökkialueilla sekä Etelä-Savossa. Yllättäen tulokset kertovat, että vanhemmat sukupolvet pitävät laajakaistaa mökillä tärkeämpänä kuin nuoremmat. Kaikkein tärkeimpänä laajakaistayhteyttä mökillä pitävät yli 55-vuotiaat. Heistä jopa yli puolet kertoo pitävänsä sitä tarpeellisena mökkivarusteluna. ”Keski-ikäiset ja vanhemmat käyttävät muita enemmän laajakaistayhteyttä etätyön tekemiseen vapaa-ajanasunnolta käsin. Tämän ikäiset haluavat todennäköisesti varustella vapaa-ajanasuntoaan kakkoskodin tasoiseksi. Lisäksi he ovat sellaisessa elämäntilanteessa, että pystyvät määrittelemään vapaammin omat aikataulunsa ja työskentelytapansa”, sanoo kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen DNA:lta. Mokkula on mökillä täsmätyökalu 40 prosenttia mökkiläisistä kertoi pitävänsä laajakaistayhteyttä tarpeellisena mökkivarusteena. Lähes kaikki mökkiläiset käyttävät laajakaistayhteyttä ajankohtaisten asioiden, kuten uutisten ja säätiedotusten, seuraamiseen. Yhtä suosittua on hoitaa laajakaistan avulla myös pankkiasiat sekä seurata sähköpostia. Etätyön tekeminen on tärkeää noin kolmasosalle mökkeilevistä. Sen sijaan harvempi kertoo harrastavansa mökillä internetissä surffailua, yhteisöpalveluiden käyttöä tai yleistä yhteydenpitoa ystäviin ja sukulaisiin. Mokkula on mökillä pikemminkin hyötyhankinta kuin viihdyke. Laajakaista ohittaa mökkivarusteena suosiossa selvästi esimerkiksi dvd-laitteen ja pelikonsolin. Nuorempi sukupolvi poikkeaa vanhemmista yhteydenpitotottumuksiltaan. Alle 25-vuotiaista yli puolet haluaa mökilläkin ylläpitää yhteyksiä internetin yhteisöpalveluiden, kuten Facebookin ja Twitterin, kautta. Jopa 80 prosenttia nuoremmista ikäpolvista haluaa laajakaistayhteydet, jotta voi pitää yhteyttä kavereihin. 3G kuuluu yli 260 kunnassa Mokkulaa mökillä käyttäviltä kysyttiin myös, kuinka tyytyväisiä he ovat liikkuvan laajakaistan toimivuuteen mökkioloissa. Noin 80 prosenttia vastasi olevansa tyytyväisiä sekä toiminnan luotettavuuteen että liikkuvan laajakaistayhteyden nopeuteen. Mokkuloiden suosioon mökkiläisten keskuudessa on vaikuttanut liikkuvan laajakaistan vaatiman 3G-kuuluvuusalueen jatkuva laajeneminen. Kuluvan vuoden aikana DNA ottaa käyttöön yli 1100 uutta 3G-tukiasemaa. Nyt DNA:n 3G verkko kuuluu jo yli 260 kunnan alueella. ”DNA:n 3G-verkon alueella asuu nyt 80 prosenttia suomalaisista. Laajennamme 3G-verkkoa edelleen vauhdilla. Viimeisen puolen vuoden aikana olemme kaksinkertaistaneet maantieteellisen kuuluvuusalueen. Lopullisen tavoitteensa eli valtakunnallisen 3G-peiton DNA saavuttaa viimeistään vuosina 2012-2013”, sanoo DNA:n Pekka Väisänen. *) Tutkimus toteutettiin DNA:n toimeksiannosta kesäkuussa 2009. Tutkimukseen vastasi Norstatin internet-paneelissa 1033 suomalaista. Lisätietoja: kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi viestintäpäällikkö Helena Melamies, DNA Oy, puh. 044 044 4201, helena.melamies@dna.fi Kuvitus: Alueelliset 3G-kartat saatavissa Helena Melamieheltä.