Pekingin olympialaiset teräväpiirtona DNA:n kaapelissa

Lehdistötiedote 10.7.2008 kello 10.00

DNA välittää Pekingin olympialaiset YLE:n teräväpiirtolähetyksenä kaapeliverkossaan.

YLE lähettää Pekingin olympialaisista 200 tuntia suoraa teräväpiirtolähetystä (HD). DNA TV -asiakkaat, joilla on HD-virittimellä varustettu televisio tai HD-digiboksi, voivat nauttia huippuluokan kuvanlaadusta koko kisojen ajan. Olympialaiset käynnistyvät 8. elokuuta.

"Kyse on teknisestä kokeilusta, jossa asiakkaamme saavat maistiaisia teräväpiirtolähetyksistä. Samalla testaamme HD-lähetysten välittämistä", kertoo yksikön päällikkö Mikko Saarentaus DNA:sta.
"Teräväpiirtolähetys on viisi kertaa tavallista kuvanlaatua tarkempi, joten kisatunnelmiin pääseminen on taattua."

YLE:n teräväpiirtolähetysten katsomiseen tarvitaan HD Ready- tai Full HD -televisio, jossa on sisäänrakennettu kaapelimallin MPEG-4 HD -vastaanotin. Toinen vaihtoehto on kaapelimallin HD-digiboksi, joka kytketään HD Ready- tai Full HD -televisioon, jossa ei ole sisäänrakennettua HD-viritintä. Pelkkä HD Ready- tai Full HD -televisio ei lähetysten vastaanottoon riitä.

"Sen onko televisiossa HD-viritin saa tietää television myyneestä liikkeestä tai maahantuojalta. Meillä on DNA Marketeissa rajallinen määrä HD-digibokseja myös vuokrattavana niitä asiakkaitamme varten, jotka eivät ole vielä hankkineet omia laitteita, mutta haluavat katsoa olympialaiset teräväpiirtona", sanoo Saarentaus.

Maksullisten HD-kanavien katseluun tarvitaan jatkossa Cable Ready HD -testin läpäissyt laite. Laitteen tunnistaa siinä olevasta Cable Ready HD -merkistä. Ensimmäisiä testin läpäisseitä teräväpiirtolaitteita odotetaan markkinoille tämän vuoden aikana. Laitetestauksella ja Cable Ready HD -merkinnällä varmistetaan sekä laitteiden toimivuus että ohjelmayhtiöiden edellyttämä HD-sisällön suojaus.

yksikön päällikkö Mikko Saarentaus, p. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dnaoy.fi

DNA:n viestintä