Welhon liiketoiminta osaksi DNA:ta

DNA Oy on sopinut Sanoman kanssa Welhon liiketoiminnan ostamisesta. Samassa yhteydessä Sanomasta tulee DNA:n toiseksi suurin omistaja.

Liiketoimintajärjestelyn yhteydessä DNA toteuttaa suunnatun osakeannin siten, että Sanomasta tulee DNA:n toiseksi suurin omistaja 21 prosentin osuudella.

Liiketoimintajärjestely yhdistää kahden vahvan toimijan voimavarat: Welholla on vahva ote pääkaupunkiseudun kiinteän verkon liiketoiminnasta, kun taas DNA on vahva valtakunnallinen matkaviestinoperaattori 25 prosentin markkinaosuudella ja johtava kiinteän verkon toimija Oulun, Lahden, Turun, Porin ja Kuopion talousalueilla.

- Liiketoimintajärjestelyssä DNA saa merkittävän osuuden pääkaupunkiseudun laajakaista- ja televisioliiketoimintamarkkinoista, mikä meiltä on puuttunut tähän saakka. DNA ja Welho muodostavat yhdessä kattavan ja luontevan kokonaisuuden ilman merkittäviä päällekkäisyyksiä, DNA Oy:n toimitusjohtaja Riitta Tiuraniemi sanoo.

Erinomaista asiakaspalvelua

Welhon asiakkaiden palvelut säilyvät yhdistymisessä ennallaan. Welhon verkkoon on kytketty 320 000 taloutta, joissa on kaikkiaan 163 000 laajakaista- ja maksu-tv-asiakasta.

- Welhon asiakkaat voivat jatkaa palveluidensa käyttöä aivan kuten ennenkin. Yhdessä meillä on entistä parempi palveluvalikoima tarjottavana asiakkaille, Riitta Tiuraniemi sanoo.

Syksyllä 2009 julkaistun kansainvälisen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan DNA:lla on matkapuhelinoperaattoreista tyytyväisimmät kuluttaja- ja yritysasiakkaat. Samassa tutkimuksessa parhaan tuloksen laajakaistapalveluissa saa Welho. Sekä DNA että Welho ovat jatkuvasti olleet kärjessä muun muassa asiakaspalvelun vastausaikoja mitattaessa.

DNA:sta valtakunnallinen tv-toimija

Liiketoimintajärjestelyn myötä DNA:sta tulee Suomen suurin kaapelitelevisiotoimija 43 prosentin markkinaosuudella.

- Kaupan myötä DNA:n strategia olla Suomen johtava televisiotoimija toteutuu. DNA:n laajentuminen teräväpiirtopalveluiden tarjoajaksi antenniverkossa loppuvuodesta 2010 vahvistaa entisestään asemaamme valtakunnallisena toimijana Suomen televisiomarkkinassa, Tiuraniemi toteaa.

Uutta liiketoimintaa synnyttävä yhteistyö

Median ja telekommunikaation konvergenssi luo potentiaalia täysin uuden liiketoiminnan synnyttämiselle. Sanomalla on vahva sisällöntuotanto, DNA:lla valtakunnalliset laajakaistaverkot ja kohta 3 miljoonaa asiakkuutta. Lisäksi uusien erilaisten päätelaitteiden kehitys, älypuhelinten ja älykirjojen määrän nopea kasvu ja aleneva hintatrendi luovat uusia mahdollisuuksia palveluinnovaatioihin.

- Media- ja teleoperaattoriliiketoiminnat lähentyvät tulevaisuudessa toisiaan. Yhteistyömme voi sisältää useita elementtejä, liittyen esim. monipuolistuvaan televisiotoimintaan ja e-readingiin. Laadukkaiden sisältöjen paketointi uusilla tavoilla eri päätelaitteille tarjoaa runsaasti yhteistyömahdollisuuksia, Sanoma Entertainmentin toimitusjohtaja Anu Nissinen korostaa.

DNA:lla on tällä hetkellä noin 800 ja Welholla 200 työntekijää. Welhon henkilökunta siirtyy DNA:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Liiketoimintajärjestely ei aiheuta välittömiä henkilöstövaikutuksia. DNA:n ja Welhon kaupan voimaantulo vaatii vielä Suomen kilpailuviranomaisten ja valtioneuvoston hyväksynnät. Viranomaispäätöksiä odotetaan kesän aikana. Molemmat osapuolet jatkavat toimintaansa toistaiseksi entiseen tapaan.

Tiedotustilaisuus:
Järjestämme asiasta tiedotustilaisuuden median edustajille tänään klo 11.00 Scandic Simonkentän Pavilion-kabinetissa (Simonkatu 9, Helsinki). Tervetuloa!

toimitusjohtaja Riitta Tiuraniemi, DNA Oy, puh. 0290 996 201
talous- ja hallintojohtaja Ilkka Pitkänen, DNA Oy, puh. 044 044 4001
toimitusjohtaja Anu Nissinen, Sanoma Entertainment, puh. 010 707 7000

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on noin 2,6 miljoonaa asiakasta. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi.

Welho on Suomen suurin kaapelitelevisio-operaattori ja merkittävä laajakaistapalvelujen tarjoaja. Welhon kiinteään verkkoon on kytketty yli 320 000 taloutta. Welhon verkossa voi seurata jo yli 140 tv-kanavaa, joihin kuuluu myös Suomen laajin HDTV-tarjonta, kaikkiaan 20 teräväpiirtokanavaa. Maaliskuussa 2010 Welho lanseerasi kokonaan uuden nopeusluokan laajakaistaliittymät, jotka saavuttavat peräti 200 Mbps maksiminopeuden. Welho sai syksyllä 2009 jo neljännen kerran perättäin ykkössijan valtakunnallisessa laajakaistaoperaattoreita mittaavassa EPSI Rating -asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Welho on osa Sanoma-konsernia, joka on yli 20 maassa monipuolisesti toimiva vahva eurooppalainen mediakonserni. Vuonna 2009 Sanoma-konsernin liikevaihto oli 2,8 miljardia euroa ja sillä on lähes 20 000 työntekijää. Lisätietoja osoitteista Welho.fi ja Sanoma.com.