Neuropsykiatria selittää aivojen ja mielen häiriöitä

Uusin aivotutkimuksen kautta saatu tieto ihmisen käyttäytymisen säätelystä ja sen häiriöistä on esitetty kattavasti uudessa Kliininen neuropsykiatria -teoksessa. Kirja antaa eväitä myös aihealueen arvokysymyksiä käsittelevään pohdintaan.

Aivojen ja mielen sairaudet ja häiriöt aiheuttavat muutoksia ihmisyyden kannalta keskeisinä pidetyillä alueilla: tietoisuudessa, ajattelussa, tunne-elämässä ja persoonallisuudessa. Ne johtavat usein myös työ- ja toimintakyvyn laskuun sekä monesti jopa ympärivuorokautisen pitkäaikaishoidon tarpeeseen.

Neuropsykiatria voi tarjota kokonaisvaltaisen ajatus- ja lähestymistavan aivojen ja mielen sairauksiin etenkin silloin, kun niihin liittyy poikkeavaa käyttäytymistä. Usein neurologisissa häiriöissä esiintyy psyykkistä oireilua, ja vastaavasti psykiatrisissa sairauksissa kognitiivisia ja motorisia häiriöitä. Neuropsykiatria käsitteenä on siten houkutteleva, vaikka siihen kytkeytyy myös yksilön omaan tahtoon ja vastuuseen sekä lääketieteellistämiseen liittyviä ristiriitoja.

Kati Juvan, Christer Hublinin, Hely Kalskan, Jyrki Korkeilan, Markku Sainion, Pekka Tanin ja Risto Vatajan toimittama Kliininen neuropsykiatria -kirja on uusimpaan aivotutkimukseen pohjautuva käytännönläheinen perusteos neuropsykiatrisista häiriöistä. Kirjassa käsitellään psykiatristen sairauksien neurobiologiaa ja neurologisten sairauksien psyykkisiä oireita. Kirja esittelee myös neuropsykiatrian erilaisia määritelmiä ja niihin liittyviä ristiriitoja ja arvokysymyksiä.

Kirja antaa lisäksi eväitä sellaisiin haasteellisiin tilanteisiin, joissa neurologisten ja psykiatristen oireiden taustalta ei löydy selvää lääketieteellistä diagnoosia, mutta toiminta- tai työkyky on selvästi alentunut ja tarvitaan monenlaisia kuntoutus- ja muita tukitoimia.

Kirja on erityisesti suunnattu psykiatreille, neurologeille sekä neuropsykiatrisia työ- ja toimintakykyarvioita tekeville lääkäreille, neuro- ja kliinisille psykologeille, vakuutuslääketieteen ja kuntoutuksen edustajille sekä näille aloille erikoistuville ja alojen opiskelijoille.

Dosentti Kati Juva, katijuva(at)kaapeli.fi, p. 050 500 2318
markkinointipäällikkö Mari Ketola, mari.ketola(at)duodecim.fi, p. 050 581 9221

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat(at)duodecim.fi

Kliininen neuropsykiatria
Kati Juva, Christer Hublin, Hely Kalska, Jyrki Korkeila, Markku Sainio, Pekka Tani, Risto Vataja (toim.)

1. painos 2011, Kustannus Oy Duodecim
ISBN 978-951-656-366-7

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja oppi- ja käsikirjoja sekä tietokantoja päivittäisen työnteon tueksi. Tarjoamme myös luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista suurelle yleisölle