Dynea myy pinnoitepaperiliiketoimintansa Suomessa

Dynea Chemicals Oy on myynyt Kiteellä sijaitsevan pinnoitepaperiliiketoimintansa Surfactor Finland Oy:lle. Kauppa allekirjoitettiin ja se tuli voimaan maanantaina, 14.05.2012.

Kiteen tuotantolaitos valmistaa fenolipinnoitteita ja työllistää 36 henkeä, jotka jatkavat uuden omistajan palveluksessa. Yksikön liikevaihto vuonna 2011 oli 17 miljoonaa euroa. Fenolipinnoitteet ovat fenolihartsilla kyllästettyjä papereita, joita käytetään puulevyjen, erityisesti vanerin pinnoittamiseen. Pinnoitettua vaneria käytetään esim. betonivalumuoteissa, ajoneuvo- ja rakennusteollisuudessa.

“Dynea on järjestelmällisesti kehittänyt liiketoimintojaan ja tämän divestoinnin avulla toteutamme strategiaamme keskittyä ydintuotteisiimme ja sovellusalueisiin. Olen varma, että Surfactor tarjoaa hyvän kodin Kiteen toiminnoillemme, sillä pinnoitepaperit ovat Surfactorin ydinliiketoimintaa,” sanoo Dynean toimitusjohtaja Hans Pettersson.

Surfactor Finland Oy kuuluu samaan yritysryhmään Surfactor Germany GmbH kanssa. Se on maailman johtavia pinnoitepaperien valmistajia. Surfactorin pinnoitepapereita käytetään maailmanlaajuisesti vanerien valmistuksessa, samoin kuin huonekalu-, ajoneuvo- ja rakennusteollisuudessa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2011 oli € 49 miljoonaa ja se työllistää 136 henkeä.

Kiteen tuotantolaitoksen lisäksi Dynealla on kaksi muuta pinnoitepaperitehdasta Aasiassa. Nämä Medanissa, Indonesiassa ja Guangdongisssa, Kiinassa sijaitsevat laitokset jäävät Dynean omitukseen palvelemaan asiakkaita Aasian ja Tyynen valtameren alueella.

Lisätietoja

Lisätietoja antaa Kyösti Siltala, lakiasiain johtaja, Dynea Oy, puhelin 010 585 2039.

Dynea lyhyesti

Dynea on johtava liimahartsien ja pinnoitteiden toimittaja, jonka liikevaihto oli 826.2 miljoonaa euroa vuonna 2011. Dynealla on tuotantolaitoksia 21 maassa Euroopassa, Aasiassa ja Tyynenmeren alueella. Dynean 36 tuotantoyksikköä työllistää noin 2080 henkilöä. Omistaja pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partners. Lisää Dyneasta osoitteessa www.dynea.com.