• DYNEA/

Dynea myy Pohjois-Amerikan liiketoimintansa vahvistaakseen asemiaan kehittyvillä markkinoilla

Suomalainen teollisuuden tarpeisiin liimahartsia valmistava Dynea julkisti tänään myyvänsä Pohjois-Amerikan liiketoimintansa Teachers’ Private Capital’ille. Dynea North America on yksi alueen kolmesta johtavasta hartsien ja pinnoitepaperien valmistajasta.

Pohjois-Amerikan liiketoiminnan myynti antaa Dynealle mahdollisuuden keskittyä Itä-Euroopan ja Aasian kasvaville markkinoille sekä vahvistaa entisestään asemiaan näillä alueilla.

”Kauppa on looginen askel strategiassamme, jonka tavoitteena on saavuttaa johtava asema kaikilla markkinoilla, joilla toimimme. Pohjois-Amerikan liiketoiminnan myynti antaa meille myös mahdollisuuden investoida uuteen teknologiaan, jonka turvin voimme kehittää lisäarvoa tuottavia ratkaisuja asiakkaillemme”, sanoo Dynean toimitusjohtaja Roger Carlstedt.

Dynean Pohjois-Amerikan liiketoiminta kattaa 13 tuotantolaitosta sekä noin 700 työntekijää Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa. Vuosittainen myynti on noin 450 miljoonaa euroa.

”Kauppa antaa meille myös resursseja vahvistaa kasvualueitamme. Jatkamme asiakkaittemme liiketoiminnan tukemista tarjoamalla heille lisäarvoa liimahartsi- ja pinnoitepaperiteknologiamme avulla maailmanlaajuisesti”, sanoo talousjohtaja Filip Frankenhaeuser.

Lisätietoa:

Roger Carlstedt
Puh. +358 10 585 2030

Filip Frankenhaeuser
Talousjohtaja
Puh. +358 10 585 2011

Dynea lyhyesti

Dynea on kansainvälinen liimahartsi- ja pinnoitusratkaisujen toimittaja. Vuonna 2005 Dynean liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa. Kaupan jälkeen Dynealla on 38 tuotantolaitosta sekä 2 200 työntekijää 23 maassa Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Australiassa sekä Uudessa Seelannissa.
www.dynea.com

Teachers’ Private Capital lyhyesti

Teachers' Private Capital on kanadalaisen Ontario Teachers' Pension Planin itsenäinen pääomasijoitusyhtiö, joka vastaa Ontarion 264 000 aktiivisen ja eläkkeellä olevan opettajan eläkerahaston sijoitustoiminnasta ja hallinnoimisesta. Teachers' Private Capital on 11 miljardin Kanadan dollarin sijoitusomaisuudellaan yksi Kanadan suurimmista pääomasijoittajista.
www.otpp.com

Industri Kapital lyhyesti

Dynea kuuluu Industri Kapitalin 1997- ja 2000-rahastoihin. Industri Kapital on pohjoismaista alkuperää oleva eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö, jonka hallinnoimat varat ovat lähes neljä miljardia euroa. Vuodesta 1989 lähtien Industri Kapital on sijoittanut 61 eurooppalaiseen yritykseen. Tällä hetkellä Industri Kapital on omistajana 24 yrityksessä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 8,5 miljardia euroa. Industri Kapital sijoittaa pääasiassa keskisuuriin yrityksiin, joilla on vahva kassavirta sekä tuloksenparannusmahdollisuuksia ja jotka toimivat vakiintuneilla mutta kehittyvillä toimialoilla. www.industrikapital.com