Aivoinfarktin jälkeinen kuntoutus tehoaa

Aivoverenkiertohäiriön jälkeen välittömästi alkavasta moniammatillisesta kuntoutuksesta hyötyvät kaikenikäiset.

Mitä nopeammin ja monipuolisempana iäkkäänkin henkilön kuntoutus aloitetaan, sitä varmemmin hän pystyy palaamaan toimintakykyisenä entiseen ympäristöönsä.

Neurologian erikoislääkäri Mika Koskinen on huolestunut nykytilanteesta.

– Monessa sairaanhoitopiirissä aivoinfarktin jälkeistä kuntoutusta ei ole yli 65-vuotiaille, tarjolla on vain fysioterapiaa. Toki sekin on tarpeen, mutta tarvitaan myös toimintaterapiaa ja neuropsykologista kuntoutusta korjaamaan hienomotoriikkaan tai hahmotuskykyyn tulleita vaurioita. Puheterapeutti puolestaan auttaa puhumisen ja nielemisen ongelmissa.

Parhaimmat kuntoutustulokset saadaan vuoden ja siitä erityisesti kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Tuolloin vielä syntyy uusia hermoratayhteyksiä vaurioituneiden tilalle.

– On tärkeää, että potilaiden omaiset tietävät moniammatillisen ja nopeasti aloitettavan kuntoutuksen kuuluvan kaikille. On suorastaan laitonta makuuttaa potilaita terveyskeskuksen vuodeosastolla, muistuttaa Koskinen.

Teksti: Maija-Liisa Saksa

Yhteydenotot:

Aivoliitto ry
Erityisosaamiskeskus Suvituuli
Suvilinnantie 2
20900 Turku
Puhelin: 02 2138 200 (ma-pe klo 9-15)

.

Aivoliitto on järjestö kaikille heille, joilla on kielellinen erityisvaikeus tai jotka ovat sairastaneet aivoverenkiertohäiriön (AVH). Autamme ja tuemme jäseniämme elämään hyvää arkea. Teemme myös aivot ja puheen kattavaa kansanterveystyötä, jonka vaikutukset ulottuvat koko yhteiskuntaan.

Lainaukset

Aivoinfarktin jälkeen tarvitaan myös toimintaterapiaa ja neuropsykologista kuntoutusta korjaamaan hienomotoriikkaan tai hahmotuskykyyn tulleita vaurioita.
Mika Koskinen, Neurologian erikoislääkäri