AQ Group vahvistaa läsnäoloaan Suomessa

Tukholman Nasdaq-pörssin päälistalle listattu vaativien teollisuusasiakkaiden komponetti- ja järjestelmätoimittaja AQ Group AB osti huhtikuussa nivalalaisen ohutlevymekaniikkakomponenttien ja kokoonpanojen valmistajan Mecanova Oy:n. Konsernin CEO Anders Carlsson kertoo, että yksi kaupan vaikuttimista on suomalaisten OEM-asiakkaiden entistä parempi palvelu.

"AQ Group pyrkii olemaan lähellä asiakkaitaan ympäri maailman", Anders Carlsson toteaa. "Näin pystymme palvelemaan vaativia laitevalmistajia mahdollisimman hyvin. Mecanova avaa meille erinomaiset mahdollisuudet toteuttaa strategiaamme myös Suomessa."

AQ:lla on noin 6000 työntekijää 15 maassa varmistamassa paikallisen läsnäolon. Valmistusyksiköitä on mm. Kiinassa, Intiassa, Baltiassa, Itä-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Asiakkaita löytyy esimerkiksi raide-, auto-, merenkulku-, sähkö- ja energiateollisuudesta. Konsernin painopistealueita ovat esimerkiksi ruiskupuristus, sähkökaapit, ohutlevykomponenttien valmistus, induktio-osat ja johdinsarjat.

"Meillä on laaja-alaista osaamista ja kyky koota kattavia laitekokonaisuuksia sekä räätälöityjä automaatiojärjestelmiä", Anders Carlsson listaa AQ:n vahvuusalueita. "Asiakkaat arvostavat koko ajan enemmän integroituja ratkaisuja. AQ Mecanovan kautta nämä palvelut ovat nyt saatettu myös suomalaisten asiakkaiden ulottuville."

AQ Mecanova työllistää Nivalassa noin 130 henkilöä. Yhtiö on keskittynyt ohutlevykomponettien valmistukseen pintakäsittelyineen ja valmiiden kokoonpanojen toimittamiseen asiakkailleen.

Suomen markkinat ja yritykset ovat tulleet Carlssonille tutuiksi, sillä ennen siirtymistään AQ Groupin palvelukseen hän työskenteli 26 vuotta ABB:llä. Tyypillinen suomalainen teollisuusasiakas ja pettämätön insinöörilogiikka ovat näin ollen konsernissa hallussa kulmahuonetta myöten.

www.mecanova.com