Energia-ala tarvitsee high-tech -osaajia

Pohjoismaat, ja Suomi erityisesti, ovat edelläkävijöitä älykkäiden energiajärjestelmien kehityksessä energiansäästötavoitteiden ja uusiutuvien energioiden mullistaessa alaa. Kehityksen kärjessä pysyminen edellyttää vahvaa osaamista.

Energianhallintaan erikoistunut Landis+Gyr Oy rekrytoi tänä vuonna kymmeniä high-tech –osaajia Jyväskylään.

Landis+Gyrin toimitusjohtaja Ari Tolonen kertoo tyytyväisenä positiivisia uutisia.

– Panostus tuotekehitykseen Suomessa on selkeä merkki, että maailmanlaajuisesti toimivassa yhtiössämme uskotaan suomalaiseen insinööriosaamiseen. Missään muualla yhtiössämme kasvu ei ole yhtä voimakasta. Alkuvuodesta Jyväskylässä on jo aloittanut parikymmentä henkilöä. Tarvitsemme vielä kymmeniä korkean tason osaajia kehittämään uuden sukupolven älykkäitä sähkömittareita sekä etäluentajärjestelmiä ja älykkään verkon ratkaisuja.

Suomessa jo lähes kaikki sähkömittarit ovat etäluettavia, mikä mahdollistaa ajantasaisen laskutuksen ja pörssisähkön käytön. Virossa päästään samaan tämän vuoden lopussa, Norjassa ja Tanskassa mittareiden vaihtourakka on meneillään. Ruotsissa siirrytään parin vuoden kuluttua jo seuraavan sukupolven mittareihin, jotka mahdollistavat uudet rajapinnat kodin automaatiojärjestelmiin sekä lähes reaaliaikaisen energiatietojen keräämisen. Suomessa toisen sukupolven mittarit otetaan käyttöön vuosikymmenen vaihteessa.

– Euroopassa on lähivuosina tulossa vaihtoon 200 miljoonaa sähkömittaria. Se on valtava urakka myös logistisesti, sillä myös jokainen vanha mittari tulee jälkikäsitellä, selvittää Tolonen lähivuosien näkymiä.

Landis+Gyrin Jyväskylän toimipisteessä on takana pitkä historia etäluettavien sähkömittareiden ja niihin liittyvien järjestelmien kehitystyössä. Se alkoi jo 1980-luvulla Enermet Oy:ssä, joka tuolloin toi markkinoille maailman ensimmäiset etäluettavat mittarit. Nyt tehtävä merkittävä panostus tuotekehitykseen Jyväskylässä on varmistamassa sitä, että maailmanlaajuisen yhtiön asema alan edelläkävijänä säilyy.

Yli satavuotias Landis+Gyr on älykkään energianmittauksen markkinajohtaja. Sen liikevaihto on 1,6 mrd US$. Työntekijöitä yhtiössä on 5500, joista hieman yli 200 Jyväskylässä, joka toimii myös yhtiön Pohjois-Euroopan alueen pääkonttorina. Vuonna 2011 Landis+Gyristä tuli osa Toshiba konsernia. Tämän myötä Landis+Gyr Oy edustaa Toshiban sähköverkkotuotteita Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Yhteydenotot: Landis+Gyr Oy, puh. 014 660 100
Teksti: http://www.editori.fi/kv

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Landis+Gyr tarjoaa integroituja energianhallintaratkaisuja ja on maailmanlaajuisesti alansa markkinajohtaja.Yritys on Toshiban itsenäinen tytäryhtiö ja sen vuotuinen liikevaihto on yli 1,6 miljardia USA:n dollaria. Landis+Gyr toimii yli 30 maassa ja sen palveluksessa on 5 500 alan ammattilaista. Suomen yksikkö toimii Pohjois-Euroopan alueen pääkonttorina ja on yksi yhtiön maailmanlaajuisista teknologiakeskuksista. Landis+Gyr toimittaa energiamittareita sekä etäluentaratkaisuja energiayhtiöiden tarpeisiin ja tarjontamme kattaa myös Toshiban tuotteet siirto- ja jakeluverkkoon. Olemme aktiivisesti kehittämässä älykästä verkkoa ja tarjoamme teknologiaa jakeluverkon seurantaan, hallintaan ja ohjaukseen.

Lainaukset

toimitusjohtaja Ari Tolonen, Landis+Gyr