Green City Farmin pelto tuottaa satoa ja hyvinvointia

Perho Green City Farmin oppimisympäristönä toimii Malmilla Longinojan pelto, joka on jo tuottanut ensimmäisen sadon. Tiesitkö, että sinullakin on mahdollisuus liittyä sato-osuudella osaksi ainutlaatuista hyvinvoinnin verkostoa?

Perho Liiketalousopiston Malmin kampuksen kupeesta Helsingin kaupungilta vuokrattu 1,2 hehtaarin peltoalue on kiinteä osa oppilaitoksen toiminta- ja opetussuunnitelmaa. Perho Green City Farmilla ravintola-, matkailu- ja liiketalouden opiskelijat pääsevät kokemaan ruoan kestävän tien ekologiselta pellolta keittiöön ja asiakkaan pöytään. Ilmiöpohjaiseen pelto-oppimisympäristöön voidaan kytkeä niin yrittäjyyttä, markkinointia kuin tuotekehitystä.

– Haluamme luoda pellon ympärille yhteisöllisen ja gastronomisen verkoston, jossa viljelijät, opiskelijat, opettajat ja sidosryhmät edistävät terveellisen, ravitsemuksellisen ja maistuvan ruokakulttuurin kehittymistä Suomessa, rehtori Juha Ojajärvi kertoo.

Pelto on uudenlainen oppimisympäristö

Koulutusteknologian kehittämispäällikkö Jarmo Åken luotsaamana luomu- ja biodynaaminen peltoviljely käynnistyi viime keväänä maanparannustoimenpiteillä.

– Ensimmäisen vuoden viljelysuunnitelmassa oli viisi vihanneslajia, seuraavana vuonna 15 ja kahden vuoden kuluttua tavoitteena on viljellä pellolla 30 eri lajiketta pellon maaperää samalla luonnollisin menetelmin kunnostaen. Ensimmäinen sato onnistui hyvin viileästä kesästä huolimatta ja kaikki lajikkeet lähtivät hienosti kasvamaan. Opiskelijat ja opettajatkin ovat olleet innolla mukana peltoprojektissa ja pellolla on järjestetty jopa liikuntatunteja. Eri koulutusalueet yhdistävä toiminta tukee hienosti tulevaisuuden ammattitaitoja ja uskomme, että näin voi jopa syntyä uusia ammattinimikkeitä.

– Perho liiketalousopiston pidemmän tähtäimen suunnitelmana on kerätä pellon ympärille toimijoita, joiden kautta syntyy kestävän gastronomian oppimiskeskus. Kattomme alla toimii urheiluoppilaitos, joten voi olla, että tutkimme tulevaisuudessa vaikkapa urheilugastronomiaa luomu- ja lähiruuan näkökulmasta, Ojajärvi lisää.

Sinäkin voit omistaa pelto-osuuden!

Green City Farmin pelto on tuottanut ensimmäisen sadon ja nyt Longinojan pellon päälle rakennetaan ruokaosuuskunta, joka pilkotaan sato-osuuksiin.

– Se tarkoittaa, että yksityishenkilö tai yritys voi ostaa sato-osuuden. Se velvoittaa noin 15 työtuntiin pellolla, mutta vastineeksi osuuden haltija saa juhannuksesta marraskuun alkuun viikottain oman pellon antimia sisältävän satokassin, johon ravintolakoulu Perhon opiskelijat saattavat sujauttaa mukaan myös reseptiikkaa. Pelto ja Malmin kampus tuottavat tulevaisuudessa sato-osuuksien haltijoille myös muita virikkeitä, mahdollisuuksia osallistua kaupunkiviljelyyn, ruoanvalmistukseen sekä tietysti vuosittaiseen Kekrijuhlaan, Åke vinkkaa.

Satokassiin myös Malmin mehiläisten hunajaa

Ensi vuonna Perho liiketalousopiston katolle muuttavat Töölöstä ravintolakoulu Perhon maalaisserkut, jotka pörräävät Malmin kampuksen katolla, pölyttävät Green City Farmin peltoa ja tuottavat hunajaa. Kun on hunajasadon aika, sato-osuuksien haltijat voivat saada satokasseihinsa myös Malmin mehiläisten hunajaa!

Teksti: Mia Heiskanen

Seuraa Green City Farmin toimintaa osoitteessa

www.perhofarm.fi

Kiinnostaako

Green City Farmin sato-osuus?

Kysy lisää Juha Ojajärvi, rehtori ja toimitusjohtaja puh. 0400 939 269,

juha.ojajarvi@perho.fi

……………

Perho Green City Farmin tavoitteena on edistää konkreettisesti kansalaisten terveyttä, kestävää hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä sekä vähentää eriarvoisuutta. Hankkeessa rakennetaan kumppanuustilan toiminnan ympärille yhteinen pelto ja keittiö, jossa kasvatetaan yhdessä ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää ruokaa sekä tarjotaan pellon antimia.

Perho Green City Farm -pääyhteistyökumppanit:

Fazer Food Services Oy, Setlementtiasunnot Oy, Viittakivi Oy, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu