Iso ympäristöteko onnistuu helposti

Jokainen voi omassa arjessaan helposti tehdä pieniä, mutta isosti omaan hiilijalanjälkeen ja kukkaroon vaikuttavia tekoja. Veden käyttöä voi järkevöittää tinkimättä asumismukavuudesta tippaakaan.

Monelle on yllätys, että 12 minuutin lämpimään suihkuun käytetyllä energialla jääkaappi hurisee kolme viikkoa tai televisio pauhaa yötä päivää viikon. Pienillä oman käytöksen muutoksilla, esimerkiksi sulkemalla suihkun hiustenpesun ajaksi tai hanan hampaita pestessä, kertyy kukkaroon vuodessa iso määrä säästettyjä euroja. Lisäksi veden ja jäteveden puhdistamisesta sekä käyttöveden lämmittämisestä aiheutuvat ympäristökuormat pienenevät.

– Me suomalaiset, joilla on etuoikeus saada käyttää riittävästi puhdasta vettä, unohdamme usein, että puhdas vesi on maailman arvokkain luonnonvara, eikä sitä kannata tuhlata, muistuttaa Vercon Oy:n liiketoimintajohtaja Marko Paasu.

Kätevästi tiedot taskussa

Vercon Oy:n huoneistokohtaiset Verto-vesimittarit ja selkeät näytöt tekevät omasta kylmän ja lämpimän veden käytöstä helposti seurattavaa. Selkeään huoneistonäyttöön voi maksuttomasti liittää VertoMobilen, jolloin vedenkäytön tiedot saa graafisesti esitettynä kätevästi taskuun. Vuorokauden tarkkuudella olevat virheettömät kulutuslukemat pysyvät tallessa kolmen vuoden ajalta.

Veden kulutustottumukset vaihtelevat rajusti: piheimmät selviävät alle 100 litralla vuorokaudessa, vesipedot läträävät joka päivä jopa yli 400 litraa.

– Verto-vesimittareiden käyttöönoton jälkeen vedenkulutus on laskenut kerrostaloissa 30 prosenttia. Säästämisintoa lisää se, että huoneistokohtaisia vesimittareita käytettäessä asukas ei koskaan maksa naapurin veden kulutuksesta, korostaa myyntipäällikkö Merja Lindell.

Isännöitsijän työn helpottaja

Verto vesimittareilla säästyy myös isännöitsijän työaikaa. VertoLive on selainpohjainen käyttöliittymä, jonka avulla isännöitsijä voi seurata kulutusta sekä siirtää kulutustiedot helposti suoraan laskutusjärjestelmään.

VertoLivessä on myös vuotovahti, mikä ilmoittaa automaattisesti, jos vedenkulutus jossain huoneistossa on jatkunut tauotta neljä tuntia.

Teksti: Maija-Liisa Saksa

Vercon Oy