Katse huomiseen

Satavuotiaalle Arkkitehtitoimisto Tengbomille tulevaisuus on tämän päivän liiketoimintaa.

Mitä me teemmekin, on pohdinta tulevaisuudesta ja sen tuomista mahdollisuuksista meille kaiken lähtökohta, sanoo Tengbomin Suomen toimintojen toimitusjohtaja Katia Salo.

– Millainen on kaupunki tulevaisuudessa, kun autot ajavat itse itsensä kaupungin ulkopuolella sijaitseviin parkkihalleihin? Kannattaako enää rakentaa kalliita pysäköintitiloja rakennusten alle? Entä mitä tapahtuu talojen väleissä, nykyisillä parkkipaikoilla? Millainen joustavuus rakennuksen rungossa ja tiloissa tekee siitä hyvän edelleen vuonna 2050? Salo jatkaa.

Ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys on Tengbomilla suunnittelun itsestään selvä lähtökohta. Vaikka energiatehokkuus on osa jokaista projektia, on nimenomaan sosiaalinen kestävyys, ihmislähtöisten ympäristöjen luominen tuleville sukupolville erityisen tärkeää.

Elinkaariajattelussa huomioidaan resurssitehokkuus, hyvä toimintaympäristö ja rakennuksen toimivuus. Kestävyys ei aina ole helposti mitattavissa, vaan sitä tulisi lähestyä ennakkoluulottomasti.

– Kaupunkeja ja rakennuksia pitää ajatella alustana toiminnalle, ja rakentaa niistä joustavia ihmisten alati muuttuviin tarpeisiin. Vaikka rakennus olisi huippuunsa viritetyn energiatehokas, jos se ei palvele käyttötarkoitustaan nyt ja tulevaisuudessa, se ei ole kestävää rakentamista, Salo sanoo.

Kestävyyskoordinaattori asiakkaan tukena

Tengbomilla vastuullinen suunnittelu näkyy myös käytännössä, sillä yritys ottaa kaikkiin uusiin projekteihin mukaan kestävyyskoordinaattorin, joka yhdessä asiakkaan kanssa valitsee hankeen kestävän rakentamisen painotukset. Koordinaattori on hankkeissa Tengbomin sisäinen konsultti, ja tarpeen mukaan roolia voidaan laajentaa esimerkiksi tutkimusprojekteihin.

– Kestävyys on pitkälti arvovalintoja; on tärkeää valita painotukset yhdessä, jotta kaikki sitoutuvat niihin ja niistä tulee osa projektin identiteettiä, Salo kertoo.

Yrityksenä Tengbom kehittyy kyseenalaistamalla tämän päivän ratkaisut. Tengbomilla kehitetään jatkuvasti uusia tuotteita ja palveluita. Tällä hetkellä työn alla on lisätyn todellisuuden alusta, jolla asiakas voi helposti nähdä tulevat tilat erilaisilla kalustuksilla, sekä uudenlainen co-working -konsepti. Tukholman toimiston kehitysosastolla on kymmeniä projekteja lisää. Yritys myös järjestää Tengbom Talks -tilaisuuksia asiakkailleen; Suomessa ensimmäinen oli viime syksynä, jossa puhumassa oli mm. tulevaisuustutkija.

– Kyse on asenteesta ja halusta nähdä mahdollisuuksia ja tarttua niihin. Rakennusalalla mahdollisuuksista on runsaudenpula. Me haluamme olla iloksi ja hyödyksi seuraavatkin 100 vuotta. Meillä on sisäänrakennettu halu tehdä huomisesta parempi, Salo summaa.

Teksti: Pia Heikkilä

Tengbom