Kaunis hymy rakentuu terveelle pohjalle

Kukapa ei haluaisi hymyillä kauniilla hammasrivistöllä, sillä hymy kaunistaa ja nuorentaa kaikenikäisiä. Kun suu on terve ja purenta kunnossa, voi hymyillä entistäkin leveämmin.

Kun hymy on kaunis, on mukava katsoa peiliin ja hyväksyä itsensä.

– Yleisterveyden kannalta kaiken a ja o on kuitenkin se, ettei suun alueella ole infektioita ja purenta on kunnossa, sillä kaunis hymy rakentuu aina terveelle pohjalle, PlusTerveyden protetiikan ja purentafysiologian erikoishammaslääkäri Sirkku­ Meriläinen-Vapola muistuttaa.

Muhiiko suussa ikävä pommi?

Meriläinen-Vapola painottaa, että suun terveyden kannalta oleellisinta on varmistaa, ettei suun alueella ole näkyviä eikä piiloinfektioita.

– On hyvin tavanomaista, ettei hampaistosta ole koskaan otettu röntgenkuvaa. Se voi johtaa siihen, että hammasjuuren kärkialueelle onkin kehittynyt vuosien aikana salakavala infektio, joka heikentää yleisterveyttä ja lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Päänsärkyä ja elimistö hälytystilassa suun vuoksi

Toinen merkittävä riskitekijä on hampaiden kiinnityskudossairaus, joka on Suomen yleisin kansansairaus.

– Krooninen ientulehdus pitää elimistön jatkuvassa hälytystilassa ja tuhoaa hampaan kiinnityskudoksia pysyvästi. Pitkälle edenneenä se voi johtaa hampaiden liikkumiseen tai jopa irtoamiseen, Sirkku kertoo.

Hampaissa saattaa olla myös purennallista epätasapainoa, jolloin leuka ohjautuu toistuvasti väärään asentoon kipeyttäen hampaita ja leuan lihaksia. Purennan häiriöt tai hampaiden narskuttelu aiheuttaa monille toistuvaa päänsärkyä tai pahojakin migreenioireita.

Poukkoilu ei ole järkevää

Mikä sitten neuvoksi?

– Kaikkein tärkeintä on tutkituttaa hampaisto ja suun terveys säännöllisesti. Valitettavasti on hyvin yleistä, että oireiden ilmaantuessa hypätään hammaslääkäriltä toiselle – ja yleensä vasta silloin kun on pakko.  Hammaslääkäriin kannattaa kehittää pitkäkestoinen suhde, jotta kokonaisuus voidaan ottaa haltuun, ennaltaehkäistä ikävät yllätykset ja laittaa hymy säteilemään.

Millaisen hymyn sinä haluat?

Hymyyn palataksemme hammashoito on kehittynyt viime vuosina huimasti.

– Parannamme PlusTerveyden hammaslääkäriasemilla päivittäin myös hampaiden ulkonäköä. Toimenpiteet vaihtelevat asiakkaan toiveiden mukaan pienistä yksittäisen hampaan tai paikan kaunistamisista hampaiden valkaisuun, ja koko hammasrivistön ulkonäön muuttamiseen esimerkiksi oikomalla. On erittäin antoisaa myös tekijälle, kun asiakkaat voivat hymyillä leveästi meiltä lähtiessään.

Teksti: Mia Heiskanen

Yhteydenotot:
PlusTerveys Oy

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

PlusTerveys-hammaslääkäriasemat palvelevat ympäri Suomen yli 80 paikkakunnalla. PlusTerveydessä hoidetaan ihmistä ja palvellaan asiakasta.

Kun hymy on kaunis, on mukava katsoa peiliin ja hyväksyä itsensä.
Sirkku­ Meriläinen-Vapola, PlusTerveyden protetiikan ja purentafysiologian erikoishammaslääkäri