Kestävä kauppakeskus huomioi ympäristön kaikissa toiminnoissa

Kauppakeskus kuuluu olennaisena osana moderniin kaupunkiin. Ei ole yhdentekevää miten se ottaa huomioon toimintaympäristönsä. Espoon Tapiolassa sijaitseva AINOA toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita kaikissa toiminnoissa: liittyen ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja talouteen.

Maaliskuussa laajennusosansa yleisölle avannut AINOA on samaa kokoluokkaa Helsingin keskustassa sijaitsevan Kampin kauppakeskuksen kanssa. AINOA sijaitsee Espoon kaupallisessa ja kulttuurisessa ytimessä: Tapiolassa. Vanhassa kulttuurimaisemassa toimiva kauppakeskus tiedostaa vastuunsa.

– Tapiolan asema liike-elämän ja kulttuurin keskuksena on ollut merkittävä jo 1960-luvulta lähtien. Tapiolan elvyttäminen takaisin vanhaan loistoonsa on kulttuuriteko, jossa meidän on ollut kunnia olla mukana, sanoo AINOAn kaupallinen johtaja Kirsi Borg.

Kestävän kehityksen mukainen kauppakeskusliiketoiminta on monilta osin itsestäänselvyys. Lainsäädäntö ohjaa toimintaa esimerkiksi energian kulutuksessa, jätteenkäsittelyssä ja rakennusten suunnittelussa. AINOAssa ei kuitenkaan haluttu jäädä toimimaan lainsäätäjän edellyttämälle minimitasolle.

Tiivis kaupunkiasuminen on nykyaikaa

Kauppakeskuksen uudisosa on rakennettu kansainvälisen LEED-ympäristösertifikaatin kriteerien mukaisesti. LEEDin avulla voidaan todentaa rakentamisen ja kiinteistöjen käytön aikaista ympäristökuormitusta. Uudisosan valmistuttua AINOA saavutti LEEDin korkeimman Platina-tason: pistemäärä oli korkein suomalaisen kauppakeskuksen saavuttama.

Huippupisteiden saamiselle oli useita syitä. Kauppakeskuksen sijainti on erinomainen. Julkisen liikenteen yhteydet ovat huippuluokkaa ja lähialueen palvelut sijaitsevat kävelymatkan päässä. Liikenneratkaisut ovat kestävät: pysäköintihallissa on latauspisteet sähköautoille ja hyvät tilat vähäpäästöisille autoille. Kauppakeskus huomioi myös pyörillä saapuvat asiakkaat. Pyörille löytyy runkolukittavia pysäköintipaikkoja. Pisteitä tuli myös kauppakeskuksen uudisosan pihakannen toteutuksesta osittain viherkattona sekä vähän kuluttavien vesikalusteiden valinnasta. Kiinteistö toimii energiatehokkaasti hyödyntäen kaukolämpöä, kaukokylmää ja lauhdelämmöntalteenottoa. Kauppakeskuksen materiaalivalinnoissa on huomioitu vähäpäästöiset ja ympäristöystävälliset materiaalit maaleissa ja lattiapinnoissa.

Kuluttajat tiedostavat vastuullisuusteemat paremmin ja yhä useammalle vastuullisuudesta on tullut osa arkea. Tämä kehitys näkyy myös kauppakeskusten suunnittelussa: energiankulutus ja kierrätys otetaan itsestään selvästi huomioon. Meillä vihreä ajattelu on viety askeleen pidemmälle: kauppakeskuksen hukkalämmöllä lämmitetään lähialueen koteja, Kirsi Borg sanoo.

AINOAssa sekä kauppakeskus, asunnot että liikenneyhteydet on rakennettu tiiviisti päällekkäin. Asuinympäristö on urbaani, mutta luonnonläheinen. Tapiola on Suomen suurin kävelykeskusta ja joukkoliikenneyhteydet sekä pysäköinti on ohjattu maan alle.

Keskitetty jätehuolto tehostaa materiaalien hyötykäyttöä

AINOAn kolmas ja viimeinen vaihe valmistuu lokakuussa 2019. Silloin kauppakeskuksen vuokrattava pinta-ala on 50 000 neliömetriä ja liikkeitä peräti 120 kappaletta. Lisäksi AINOAn päälle rakennetuissa asuintaloissa asuu tuossa vaiheessa useita satoja henkilöitä.

Liikennöintinsä aloittava länsimetro tuo Tapiolaan vuosittain arviolta 10 miljoonaa ihmistä. AINOA tarjoaa hyvän mahdollisuuden tehdä ostokset työmatkan varrella. Tehokas kaupunkiympäristön hyödyntäminen tuottaa paljon materiaalivirtoja, joista syntyy jätettä. Jätemäärät voidaan hyödyntää tehokkaan keräyksen ja lajittelun avulla.

AINOAssa ja Tapiolan kaupunkikeskustassa haaste on ratkaistu keskitetyllä jätepihalla ja jätteiden imuputkijärjestelmällä. Pahvi, energiajäte ja biojäte kulkevat erillisissä putkissa kauppakeskuksen uumenissa. Yrittäjät ja asukkaat laittavat jätteet luukkuihin, joista ne kulkeutuvat putkia pitkin keskitettyihin jätekontteihin ja edelleen hyödynnettäväksi.

Osa LähiTapiolan vastuullisuusohjelmaa

LähiTapiola panostaa Tapiolan kehittämiseen yhteensä noin 500 miljoonaa euroa. Hankekokonaisuus on LähiTapiolan suurin yksittäinen investointi kautta aikain.

– AINOA on loistava esimerkki vastuullisuusohjelmamme toteutumisesta. Kestävän kehityksen mukainen toiminta näkyy kauppakeskuksen kaikissa toiminnoissa ja varmistaa sen, että suuren investoinnin arvo säilyy myös tulevaisuudessa, sanoo LähiTapiolan kiinteistörahastojohtaja Kim Särs

www.ainoatapiola.fi

www.lahitapiola.fi