Merellinen Turku kutsuu veneilijät viihtymään

Turku on kesällä täynnä merellisiä tapahtumia. Veneilijän on helppo saapua Turkuun, sillä Ruissalon telakalle on avattu 40-paikkainen vierasvenesatama. Uusittu jokirannan vierasvenesatama ravintoloineen sujuvoittaa veneilijöiden elämää entisestään.

Turku on perinteisesti merellinen kaupunki.

– Merellisyys on vahvasti mukana Turun kaupungin strategiassa ja olemme pohtineet sen merkitystä laajemmin eli miten meri ja saaristo vaikuttavat Turkuun veneilyn kautta? Merellisyys konkretisoituu parhaiten tapahtumissa, sillä ne tuovat Turkuun ihmisiä muualta Suomesta ja ulkomailta. Puhumme ympäröivästä saaristostakin nykyisin Suomen saaristona

– Järvi-Suomen ja Suomen Lapin tavoin. Näin se on helpompi hahmottaa myös Suomen rajojen ulkopuolella, tapahtumakoordinaattori Kimmo Hyyppä taustoittaa.

Hyvät fasiliteetit veneilijälle

Veneilijälle Turku tarjoaa toimivat fasiliteetit ja yhteydet ympäri Turkua. Ruissalon telakka – Åbo Båtvarv – on turkulaisten uusi olohuone, josta löytyy myös moderni 40-paikkainen vierasvenesatama.

– Ruissalon telakalla, merellistä historiaa huokuvassa veistämömiljöössä, veneilijä on ikään kuin saaristossa keskellä kaupunkia ja alueelta löytyy viihtyisiä ravintola- ja kahvilapalveluja. Ruissalosta pääsee myös näppärästi keskustaan vesireittiä pitkin Fölin vesibussilla.

Jokirannan vierasvenesatama

Jokirannan uusittu vierasvenesatama ravintoloineen puolestaan sujuvoittaa veneilijöiden elämää ja tekee satama-alueesta entistäkin viihtyisämmän. Veneilijöiden vastaanottorakennus on talven aikana remontoitu ja saanut kylkeen terassin.

– Jokisatama kehittyy ja tavoitteena on, että siitä tulee yhä vahvemmin vapaa-ajan viettoalue, jonka keskipiste on satama. Jokirannan vierasvenesatama palvelee veneilijöitä syyskuun loppuun saakka.

Turku on täynnä tapahtumia

Kesällä merellinen Turku näyttää parhaat puolensa. Tapahtumat tuovat meren ja saariston tunnelman keskustaan saakka. Tämän kesän erikoisuus on Turussa sijaitsevan Merivoimien esikunnan satavuotisjuhla kansainvälisine laivastovierailuineen ja merikadetteineen.

Klassiset mahonkiveneet kokoontuvat puolestaan Aurajoen Wauhtiajoihin 16.6. Mukana on upeita, 1920–1960 -lukulaisia, sekä vanhaan henkeen rakennettuja uudempia veneitä, jotka ajavat Aurajoessa runway-tyyppisessä näytösajossa. Myöhemmin päivällä veneet pistäytyvät myös Ruissalon telakalla.

Airisto Classic Regatta tuo 25.–29.7. Ruissalon telakan vierasvenesatamaan purjeveneitä, jotka kisaavat Airiston saaristolaisradoilla kolmen päivän ajan. Regatta on osa Baltic Classic Masters -purjehduskisoja ja ohjelma on avoin myös yleisölle. Vauhdikkaita veneitä voi ihailla Airiston ratojen lisäksi kisapäivien iltoina Ruissalon telakan laiturissa.

Teksti: Mia Heiskanen

Tutustu Turun kesätarjontaan osoitteissa