Miksi tyytyä vähempään, kun voit saada täyden 360° kuuntelukokemuksen?

Kuulokojeet ovat viime vuosina pienentyneet ja ominaisuudet monipuolistuneet. Laitekoko asettaa kovat vaatimukset teknologialle, mutta olennaista on onnistua tukemaan aivojen kykyä tulkita ääniä.

Oticonin tuotekehitys on suunnitellut signaaliprosessorin, jossa on valtava määrä laskentatehoa verrattuna sen kokoon ja virrankulutukseen. Oticon Opn kuulokoje voi toteuttaa 500 miljoonaa käskyä ja 1200 miljoonaa toimintoa sekunnissa.

– Vain harva yritys pystyy pakkaamaan huipputeknologiaa näin pieneen tilaan, Audmet Oy:n toimitusjohtaja Pekka Huhtinen kertoo.

Uusi teknologia mahdollistaa sen, että kuulokoje on riittävän nopea ja tarkka käsittelemään ja seuraamaan monimutkaisia äänimaailmoja sulkematta pois tärkeitä äänilähteitä. Teknologia poistaa hälyn jopa sanojen välistä.

– Tämä on merkittävä käänne kuulonhuollossa ja avaa huonokuuloisille oven maailmaan, jossa he pystyvät taas osallistumaan aiemmin välttelemiinsä sosiaalisiin tilanteisiin, Pekka Huhtinen toteaa.

Perinteistä suuntatoimintoa käyttävät kuulokojeet rasittavat aivoja, koska ne sulkevat osan ympäristön äänistä pois. Tämä kuormittaa aivoja, sillä kapea ja keinotekoinen ääniympäristö ei tarjoa aivoille niitä ärsykkeitä, joita ne tarvitsevat. Alan suunnannäyttäjänä Oticon on valinnut eri tien.

Parempi kuuleminen alkaa aivoista. Tarjoamme enemmän äänivihjeitä, jotta aivot pääsevät lajittelemaan äänet parhaiten sopivalla tavalla.

– Tavoitteenamme ei ole optimoida kuulokojeitamme ainoastaan kompensoimaan korvan vaurioita. Sen sijaan rikomme perinteet ja ajattelemme, että parempi kuuleminen alkaa aivoista. Tarjoamme enemmän äänivihjeitä, jotta aivot pääsevät lajittelemaan äänet parhaiten sopivalla tavalla, Huhtinen arvioi.

Oticon Opn-teknologia pohjautuu tietoon siitä, miten aivot toimivat kuulemisprosessissa. Rajoittamaton kuunteluympäristö avaa aivoille pääsyn tasapainoiseen äänimaailmaan ja tukee aivoja niiden luonnollisessa tavassa tulkita ääniä, myös haastavissa kuunteluympäristöissä.

Tutkimustulokset ylittivät odotukset

Tulokset kahdessa itsenäisessä tutkimuksessa todentavat sitä, että Oticon Opn kuulokojeet tarjoavat läpimurron kuulonhuollon kahden suurimman haasteen ratkaisussa. Nämä ovat puheesta selvän saaminen melussa ja kanssakäynti usean puhujan kanssa. Tutkimusten perusteella Oticon Opn parantaa puheesta selvän saamista jopa 75 % ravintolan kaltaisessa ympäristössä.

– Se tarkoitaaa, että käyttäjät voivat osallistua aktiivisesti 5 dB meluisammissa ympäristöissä. Tämä on ratkaisevaa siinä, pysytkö mukana keskusteluissa vai et, Huhtinen kertoo.

Ryhmätilanteissa, kun puhujia on useammalla suunnalla, kuulokojeilta vaaditaan edessä olevan henkilön kuulemisen lisäksi myös kykyä kuunnella sivulla olevia puhujia. Oticon Opn kuulokojeiden teknologia päihittää selkeästi kilpailevat teknologiat, mikä asettaa Oticon Opn:in aivan omaan luokkaansa useamman puhujan tilanteissa. Näin tarvitaan vähemmän energiaa kuulemiseen.

Oticon Opn kuulokojeet yhdistyvät suoraan matkapuhelimeen

Laadukas stereoääni on mahdollista suoratoistaa iPhonesta tai Applen muista tuotteista suoraan Oticon Opn-kuulokojeisiin. Mikäli käytössä on muu merkki, niin pienikokoisen Oticon ConnectClip-laitteen avulla siirrät minkä tahansa nykyaikaisen älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen äänen myös suoraan molempiin Oticon Opn kuulokojeisiin stereona. Oticon ConnectClip toimii myös etä- tai keskustelumikrofonina.

Maailman ensimmäinen kuulokoje internet-yhteydellä

Oticon-pilviratkaisun avulla Oticon Opn voidaan linkittää IFTTT-verkkooon. Sen kautta käyttäjä voi muodostaa yhteyden lukemattomiin päivittäin käytettäviin laitteisiin ja ohjata niitä. Kuulokoje voi esimerkiksi ilmoittaa käyttäjälle sähköpostin saapumisesta tai kytkeä kodin hälytysjärjestelmän päälle ja pois.

Oticon Opn –kuulokojeet voidaan yhdistää suoraan kaikkiin älypuhelimeen, jolloin kojeet toimivat myös langattomina kuulokkeina.

Tiedustelut:

Audmet Oy