Nainen, ethän urheile ilman iskunvaimentimia

Liikunta ilman tukevia urheiluliivejä on kuin ajaisi autoa ilman iskunvaimentimia – epämukavaa, suoritusta heikentävää ja jopa estävää. Shock Absorber-urheiluliivit vaimentavat rinnoille kohdistuvaa rasitusta jopa 78%*.

Rinnoissa ei ole lihaksia, vaan niitä pitävät paikoillaan ohuet ja elastiset sidekudossäikeet – Cooperin ligamentit – ja venyvä iho. Cooperin ligamentit ovat kuin hiuslenkkejä, joilla on oma elinkaari. Kun ne venyvät tarpeeksi pitkään ja toistuvasti, ne menettävät elastisuutensa, eivätkä enää palaudu. Kaikki ylimääräinen rinnan liike kuormittaa ligamentteja ja aiheuttaa peruuttamattomia vaurioita. Ligamentit venyvät 1-3 mm vuodessa eli jopa 3-9 cm 30 vuodessa.

Koska rintojen omat tukikudokset ovat hyvin vaatimattomat, rinnat pääsevät liikkumaan urheillessa yllättävän paljon.

– Rintoja kannattaa siis tukea hyvillä urheiluliiveillä iästä ja koosta riippumatta, urheiluliiviasiantuntija Piritta Saukkonen muistuttaa.

Toppi ei ole sama asia kuin tukeva urheiluliivi

Kaupat ovat pullollaan urheiluliivejä ja -toppeja, joten mihin on syytä kiinnittää huomiota?

– Hyvän urheiluliivin ominaisuuksissa ei riitä, että materiaali on mukava ja urheiluun suunniteltu. Merkitystä on myös leikkauksilla ja tukirakenteilla, jotta liivi pitää rinnan paikoillaan urheillessa. Tukevassa urheiluliivissä tulisi olla useampi kerros kangasta ja materiaalien mahdollisimman joustamattomia.

Saukkonen kertoo, että ShockAbsorber -urheiluliivien materiaalit ovat teknisiä, saumat ja detaljit yksityiskohtaisesti mietittyjä.

– Liivit hengittävät, kuljettavat kosteuden pois iholta ja kuivuvat nopeasti. Urheiluliivit joutuvat kaikista urheiluvaatteista kovimmalle rasitukselle, joten on selvää, että käyttämiemme materiaalien on kestettävä kulutusta nyppyyntymättä jatkuvassa venytyksessä, kosteudelle ja kuumuudelle altistuneena.

Kaksi tukitasoa

ShockAbsorber-mallistosta löytyy myös kaksi tukitasoa: Active kevyempään ja Ultimate rankempaan urheiluun.

– Kevyempiä lajeja ovat mm. golf, hiihto, jooga ja pyöräily eli lajit, jotka eivät sisällä runsaasti tärähdyksiä. Ultimate on erinomainen valinta esim. juoksuharrastajalle ja ratsastajalle, Saukkonen täsmentää.

Teksti: Mia Heiskanen

*University of Portsmouth (2009) Scurr et al. Tested against no bra conditions.

Tutustu ShockAbsorber-mallistoon ja löydä lähin jälleenmyyjäsi osoitteessa

www.shockabsorber.fi

TIESITKÖ TÄMÄN RINNOISTA?

• rintasi venyvät 1-3 mm vuodessa eli jopa