Onko yrityksesi kartalla kaikista toimintaasi kohdistuvista vaatimuksista?

Yrityksiin kohdistuu valtava määrä vaatimuksia, joiden noudattamatta jättäminen voi olla iso riski. Onko sinun yrityksesi ajan tasalla vaatimuksista ja niissä tapahtuvista muutoksista? ENW auttaa ottamaan kokonaisuuden haltuun.

Hyvä esimerkki on vuonna 2018 voimaan astuva Euroopan unionin tietosuojalainsäädännön uudistus, joka kohdistaa yrityksiin uusia velvoitteita.

– Uusi tietosuoja-asetus koskee toimialasta riippumatta kaikki yrityksiä ja tarkoittaa sitä, että asian vakavuudesta riippuen yritykseen saattaa kohdistua miljoonien eurojen sanktiot, mikäli se vuotaa henkilötietoja tai niitä varastetaan, ENW Management Oy:n toimitusjohtaja Marko Kiema selventää.

EU-säädökset ovat vain yksi esimerkki vaatimuksista ja velvoitteista.

– Velvoitteita syntyy myös standardeista ja esim. kahdenvälisistä toimittajasopimuksista. Iso kysymys on siis myös se, miten yritys varmistaa, että sen koko toimittajaketju täyttää lainsäädännön velvoitteet. Se on verkottuneessa toimintaympäristössä merkittävä haaste.

Fokus merkityksellisiin asioihin

Kieman mukaan on hyvin tavanomaista, että yritys saattaa noudattaa jopa sataa erilaista standardia. Toimintaa koskevien säädösten ja lakien tunnistaminen ja seuraaminen on oma lukunsa, ellei jopa mahdoton tehtävä etenkin pienemmille yrityksille.

– Kyse ei ole siitä, että yrityksen olisi täytettävä pilkulleen jokainen vähäisinkin vaatimus. Tärkeintä on tunnistaa sellaiset vaatimukset, jotka on täytettävä täysin sekä ne, joista ei ole syytä olla aivan yhtä huolissaan. Näin energia voidaan suunnata yrityksen kannalta merkityksellisiin asioihin.

Kokonaisuus hallintaan ENW:n avulla

Miten ENW auttaa ottamaan kokonaisuuden haltuun?

– Meidän tehtävämme on kääntää vaatimukset toiminnan kehittämisen lähtökohdiksi siten, että yrityksen toiminta on riskittömämpää, tehokkaampaa ja kannattavampaa. Teemme siis pakostakin parempaa liiketoimintaa.

Kokonaisuutta lähdetään purkamaan lakisääteisistä vaatimuksista, jonka jälkeen selvitetään muut yritystoimintaan kohdistuvat vaatimukset.

– Perusselvityksen jälkeen puretaan auki, miten vaatimuksiin on tähän mennessä vastattu, asetetaan tavoite ja tehdään suunnitelma, miten tavoitteeseen päästään ja miten siinä pysytään, jotta riskit ovat hallinnassa. ENW.n kaltaisen ulkopuolisen asiantuntemusta kannattaa käyttää, jotta arviointityö toteutuu objektiivisesti ja systemaattisesti.

LAWLY on sähköinen seurantapalvelu

LAWLY on sähköinen lakiseurantapalvelu, jonka avulla yritys voi seurata toimintaan vaikuttavia lakeja ja säädöksiä. Verkossa toimiva todentamispalvelu kokoaa yhteen yrityksen toimialaan, henkilöstömäärään, liikevaihtoon ja toiminnan luonteeseen perustuvan ajantasaisen säädöspaketin. Syksyn aikana palveluun lisätään myös ICT- ja tietosuojalainsäädännön kokonaisuus.

Teksti: Mia Heiskanen

Yhteydenotot:

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

ENW rakentaa asiakasyrityksilleen tuottoa valjastamalla lakisääteiset ja standardeihin pohjautuvat toiminnot kannattavaksi ja kustannustehokkaaksi osaksi liiketoimintaa.

Lainaukset

Uusi tietosuoja-asetus koskee toimialasta riippumatta kaikki yrityksiä ja tarkoittaa sitä, että asian vakavuudesta riippuen yritykseen saattaa kohdistua miljoonien eurojen sanktiot, mikäli se vuotaa henkilötietoja tai niitä varastetaan.
Marko Kiema, toimitusjohtaja, ENW Management Oy