Parempaa toimintakykyä ja elämänlaatua

Petrean kuntoutuskurssit kohottavat työikäisten ja ikääntyneiden vireyttä, toimintakykyä ja elämänlaatua Kelan tukemana. Petrea on toiminut jo vuodesta 1972.

– Kela perusti Petrean tutkimaan ja kehittämään kuntoutusta, Petrea Säätiön toimitusjohtaja Päivi Dahl toteaa. Vuodesta 2007 lähtien Petrea on toteuttanut muun muassa Kelan kuntoutuskursseja itsenäisenä säätiön ylläpitämänä kuntoutuskeskuksena.

– Pääsääntöisesti teemme työikäisten kuntoutusta ja tämän vuoden alusta olemme tarjonneet myös ikääntyneille suunnattuja kuntoutuskursseja. Tarve on ilmeinen, sillä kurssimme ovat todella suosittuja. Moni kuntoutuja on todella hämmästynyt, että kuntoutus on yhteiskunnan kustantamaa. Meille tekijöille he ovat kiitollista kohderyhmää, joten työmme on hyvin antoisaa, kuntoutuksen palvelupäällikkö Nina Vanhanen kertoo.

Kärsitkö tuki- ja liikuntaelinvaivoista?

Petrean Tules-kuntoutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on ollut tules-oireilua vähintään kolme kuukautta, ja terveydenhuollossa on tehty riittävät tutkimukset.

Kokonaisuus sisältää fyysisen kuntoutuksen lisäksi myös keskusteluja, joissa käsitellään monipuolisesti elämään ja hyvinvointiin liittyvä teemoja. Kuntoutusjaksojen välillä kuntoutujat tekevät omatoimisia liikuntaharjoitteita ja välitehtäviä.

Ikku on ikääntyneiden kuntoutuskurssi

Ikku-kurssit on tarkoitettu yli 68-vuotiaille, joilla on riittävästi toimintakykyä ryhmämuotoiseen kuntoutukseen osallistumiseen.

– Ikku-kurssilla voit jakaa ajatuksiasi samanlaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Kuntoutuksen tavoitteena on ylläpitää arjen omatoimisuutta ja toimintakykyä sekä parantaa elämänlaatua, Vanhanen kertoo.

Teksti: Mia Heiskanen

Yhteydenotot:
Käy tutustumassa Petrean tarjontaan osoitteessa petrea.fi tai pyydä lisätietoa info@petrea.fi / puh. 020 754 7200.

Petrea Säätiön kotipaikka on Turku ja sen tarkoituksena on toimia kuntoutusmahdollisuuksien parantamiseksi sekä ihmisten terveyden ja kunnon säilymiseksi ja edistämiseksi.

Lainaukset

Nina Vanhanen, Petrea kuntoutuksen palvelupäällikkö