Samankaltaisuus on hyvä lähtökohta kahvin ja suklaan liitossa

Kahvi ja suklaa täydentävät toisiaan, mutta miten löytää se täydellinen makupari? Kondiittori ja chocolatier Petri Sirén neuvoo välttämään pakko paritusta ja suosimaan samankaltaisuutta.

Petri pyörittää vaimonsa Ninan kanssa Fiskarsissa ja Porvoossa PetriS Chocolate Room -suklaapuoteja, joissa loihditaan pieteetillä ja ensiluokkaisista raaka-aineista herkullisia kakkuja, syntisen hyviä leivoksia ja vietteleviä macaronseja. Ammattitaitoa käsityönä valmistettujen herkkujen maailmasta on Petrille kertynyt jo 30 vuoden ajalta. Hän jos kuka siis tuntee kahvin ja suklaan parinmuodostuksen salat.

Kahvin ja suklaan makumaailmat ovat tänä päivänä valtavat, joten Petri kehottaa varaamaan riittävästi aikaa täydellisen makuparin etsimiseen.

– Jos hakee vastakohtaisuuksia, on oltava kärsivällinen löytääkseen toimivimman parin. Matkaan kannattaa suhtautua avoimin mielin, sillä näin molemmista puoliskoista voi löytyä helmiä ja aivan uusia ulottuvuuksia, Petri neuvoo.

Tumma suklaa on hyvä peruskumppani

Onko hyvä, että suklaan ja kahvin luonteissa on samankaltaisuuksia?

– Se on mielestäni hyvä lähtökohta, sillä silloin maut eivät riitele keskenään. Kahvi ja suklaa ovat toki lähtökohtaisesti niin oiva pari, että harvemmin niiden yhdistämisessä menee totaalisesti vikaan. Jos kuitenkin haluaa pelata varman päälle ja välttää turhat haksahdukset, on tumma, maustamaton suklaa oiva kumppani mille tahansa kahville.

Vältä turhat haksahdukset ja valitse tumma suklaa kahvin seuraksi.

Ei pakkoparitusta

Omaan makuun kannattaa luottaa.

– Jos ei tykkää luumusuklaasta, on sitä turha pakko parittaa kahvin kanssa. Kuten edellä kerroin, samankaltaisuus on hyvä lähtökohta. Jos kahvissa on hennosti hedelmäisyyttä, kannattaa seuraksi valita hedelmäinen suklaa, sillä yhdessä ne voimistavat hedelmäisyyden tunnetta. Näin makunautinto moninkertaistuu pienellä määrällä ja arjen pikaisestakin kahvihetkestä voi saada enemmän irti.

Jos ei tykkää luumusuklaasta, on sitä turha pakko parittaa kahvin kanssa.

Panosta laatuun

Laadukkaista raaka-aineista valmistetun kahvin ja suklaan makuprofiileista löytyy usein niiden alkuperälle ja lajikkeelle ominaisia, samankaltaisia makuvivahteita.

– Pelkkä hyvä laatu ei toki takaa vielä mitään, sillä vasta oikeanlainen käsittely ja valmistusmenetelmä nostavat esille kahville ja suklaalle ominaiset maut ja aromit, joista voi juurikin syntyä se täydellinen liitto.

Teksti: Mia Heiskanen

PetriS Chocolate Roomin kondiittori Petri Sirénin vinkit kahvin ja suklaan yhdistämiseen:

1. Kolmen suklaan moussekakku

Pehmeät ja täyteläiset kahvit keskipaahdosta aina vahvempiin paahtoihin saavat samettisesta suklaakakusta upean ja suussa sulavan makuparin.

2. Vadelmasuklaatryffeli

Pirteä ja hapokas vadelmasuklaatryffeli on omiaan hedelmäisten, keskipaahtoisten kahvien seurassa. Hieman kirpeyttäkin omaava suklaa ei jää maultaan luonteikkaammankaan kahvin jalkoihin

3. Tumma suklaatryffeli

Tumman suklaatryffelin (65%) intensiivinen maku on parhaimmillaan täyteläisten ja tummapaahtoisten kahvien seurassa.

Julkaisija: Toptaste.fi

Lisää suklaaelämyksiä osoitteessa www.petris.fi
Löydä täydellinen keitin osoitteessa www.moccamaster.com/fi

Toptaste – uusi ruoka- ja ravintolamedia

Toptaste.fi ruoka- ja ravintolamedia tarjoaa ajankohtaisia uutisia, trendejä, ilmiöitä ja taiteilijoita ruokamaailmasta. www.toptaste.fi

Makuparien etsimiseen kannattaa suhtautua avoimin mielin.
Petri Sirén, PetriS Chocolate Roomin kondiittori