Siitepölykausi lähestyy: Hoida nenä ajoissa kuntoon!

Viimeistään alkukesän valmistujaisissa niiskuttava siitepölyallergikko toivoo, että olisi aloittanut lääkityksen ajoissa. Asiantuntijoiden mukaan siitepölyallergikon tulisi valmistella nenän limakalvoja siitepölykauteen jo pääsiäisestä lähtien.

Nenä ei ole olemassa vain haistamista varten, vaan se kostuttaa, lämmittää ja puhdistaa hengityselimiin tulevaa ilmaa. Siksi sitä tulisi hoitaa samoin kuin ihoa eli puhdistaa ja kostuttaa tarvittaessa. Hyvinvoiva nenä edesauttaa hengitysteiden ja sitä kautta ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

”Muista kostuttaa nenää”

– Siitepölykauteen valmistaudutaan liian myöhään, sillä varsinkin siitepölyallergikon pitäisi jo pääsiäisenä alkaa hoitaa nenää kuivan sisäilman, katupölyn ja talvi-infektion jäljiltä, sanoo Klaus Tamminen, Takeda Oy:n lääketieteellinen johtaja sekä keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri.

- Kun nenää puhdistetaan suolavesiliuoksella, sitä kannattaa myös hoitaa öljypitoisella vitamiinivalmisteella, hän sanoo.

Huolehdi nenästä, niin se huolehtii sinusta!

Kun nenää hoidetaan huuhtelemalla ja A-vitamiinivalmisteella kostuttamalla, limakalvot voivat hyvin ja toimivat kuin pinnoitettu tiskipöytä ja allergiset reaktiotkin ovat lievempiä. Silloin väsymystä aiheuttavia oirelääkkeitäkin tarvitaan vähemmän.

– Nenästeroidienkin annostelu toimii huonosti tukkoiseen ja haavaiseen nenään. Lisäksi vaurioituneista limakalvoista pääsee helposti epäpuhtauksia läpi. Miksi rasvaamme kuivia käsiä, mutta emme hoida kuivaa, kutiavaa, karstoittuvaa ja haavaista nenää? Tamminen kysyy.

Hänen mukaansa nenä toimii kuin ”united airways”, koska siitä on yhteys silmiin, korviin, poskionteloihin, nieluun ja alempiin hengitysteihin.

– Siksi tervenenäinen ei sairastu kovin helposti poskiontelo-, keuhkoputken- ja korvatulehduksiin, hän muistuttaa.

Teksti: Eila Lokka

Takeda Oy on kansainvälisen Takeda-lääkekonsernin suomalainen tytäryhtiö. Yhtiö toimii yli 70 maassa ja sen liikevaihto on yli 14 miljardia euroa. Takedan lääkkeillä hoidetaan mm. syöpäsairauksia, sydän- ja verisuonisairauksia, diabetesta ja keuhkosairauksia. Lisäksi yhtiö kehittää ja valmistaa itsehoitolääkkeitä useisiin eri oireisiin, kuten flunssaan ja allergiaan. www.takeda.fi