Suomi 100 -juhlavuoden viinien taustalla on vahva suomalainen tarina

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi lanseerattu Altian Wine Gallery -Suomi 100 -viinisarja kietoo yhteen Suomen historiaa, taidetta ja iättömän Suomi-neidon. Perinteikkäät viinitalotkin nostavat maljan satavuotiaalle Suomelle!

Wine Gallery Suomi 100 -viinisarjaan kuuluvat punaviini, valkoviini ja samppanja. Altian Brand Manager Laura Kuusela, miten juhlavuoden viinisarja syntyi?

– Mielestämme satavuotias Suomi ansaitsi arvoisensa viinit, joten halusimme löytää viinit, joilla olisi linkki Suomen historiaan. Saimme Alkon arkistoista käsiimme 1932 kieltolain päättymisen jälkeen julkaistun hinnaston ja havaitsimme, että Ranskan Bordeaux’n viinit ja Champagnen kuohuvat olivat siinä hyvin edustettuina. Niinpä ne olivat selvä valinta juhlavuoden viinien alkuperäisalueiksi.

Suomalaisten makumieltymyksiin sopivia viinejä

Suomen juhlavuoden teema on yhdessä, joten juhlaviinitkin ovat syntyneet yhteistyönä.  Altian tiimi kiersi ensin Ranskassa ja teki esikarsinnan, jonka perusteella asiantuntijaraadin sokkotestiin valittiin 12 puna- ja valkoviiniä sekä kahdeksan samppanjaa.

– Asiantuntijaraadin tehtävänä ei ollut valita omia suosikkejaan, vaan sellaiset viinit, jotka sopivat suomalaisten makumieltymyksiin. Viinien tuli olla myös hintatasonsa puolesta kaikkien suomalaisten saatavilla.

Tove Janssonin freskot juhlaviinien etiketeissä

Yhdessä-teema ei jäänyt vain viinipullojen sisältöön, sillä viinien etikettejä koristavat rakastetun taiteilijan Tove Janssonin vuonna 1947 maalaamat freskot Juhlat maalla ja Juhlat kaupungissa.

Kuusela kiittää Helsingin taidemuseota, joka vinkkasi hiljattain restauroiduista Tove Janssonin freskoista.

– Juhlat maalla ja Juhlat kaupungissa -tematiikka kolahti, sillä suomalaisethan juhlivat tänä vuonna yhdessä läpi Suomen. Tove Jansson oli maalannut freskot vuonna 1947 tuomaan iloa ja kepeyttä sodan runtelemaan maahan. Koimme, että niiden viesti sopii hienosti myös tähän päivään. Olimme myös iloisia siitä, että pääsimme näin esittelemään häntä monipuolisena maalaus- ja kuvataiteilijana.

Suomi-neidon raikkautta ja Boutique-tyyliä

Wine Gallery -viinit tulevat perinteikkäiltä viinitaloilta. Viinien nyansseista löytyy myös yhtymäkohtia Suomeen.

Punaviini Wine Gallery Suomi Finland 100 Bordeaux Rouge tulee Haut-Médocin alueella sijaitsevalta Château Liversanin tilalta, jonka historia ulottuu 1850-luvulle. Tasapainoisen tanniininen ja ryhdikäs punaviini sai kypsyä vuoden tammitynnyreissä ennen kuin viinintekijä Philippe Marchal antoi luvan pullotukseen.

– Punaviinissä on hyvä ikääntymispotentiaali, joten sitä kannattaa ostaa vaikka kokonainen laatikko ja tarjoilla tulevinakin itsenäisyyspäivinä.

Valkoviinin taustajoukoista löytyy saksalaista alkuperää oleva von Neippergin aatelissuku, jonka viininviljelyperinteet saivat alkunsa jo 800 vuotta sitten. Tänä päivänä viinitaloa luotsaa Bordeaux’ssa arvostettu viiniviljelijä, kreivi Stephan von Neipperg

– Hän on hauska herrasmies, joka lohkaisi, että tammi on ihana asia – mutta vain huonekaluissa! Wine Gallery Suomi Finland 100 Bordeaux Blanc onkin raikkaan hapokas viini, joka sopii vaikkapa jouluiseen kalapöytään.

Juhlavuoden viinisarjaa täydentää itseoikeutetusti samppanja.

– Ayala on Champagnen alueen legendaarisia samppanjataloja, joka oli 1920-luvulla Englannin kuningashuoneen hovihankkija. Boutique-samppanjatalon kuohuvista vastaa Caroline Latrive, yksi harvoista Champagnen naispuolisista kellarimestareista. Wine Gallery Suomi Finland 100 Champagne Brut on on elegantti ja hienostunut – kellarimestarin mukaan kuin Suomi-neito. Sen maku on tasapainoisen raikas ja hedelmäinen.

Juhlavuoden viinit ovat saatavilla vuoden 2017 loppuun Alkoista, Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamyynnistä sekä lentokoneista. Tilaa ennakkoon: www.finnairshop.com

Teksti: Mia Heiskanen

……………

Suomi 100 -juhlavuoden viinit herättävät henkiin Altian taideviinikonseptin. Vuoden 2018 Wine Gallery -taiteilija ja taideviini julkistetaan marraskuussa.

Wine Gallery Suomi Finland 100 Bordeaux Rouge – hyvä ikääntymispotentiaali

Viinin etikettiin on valittu Juhlat kaupungissa -freskosta osa, jossa Janssonin tuolloinen rakastettu Vivica Bandler tanssii tumman kavaljeerin kanssa!

Wine Gallery Suomi Finland 100 Champagne Brut - elegantti kuin Suomi-neito

Wine Gallery Suomi Finland 100 Bordeaux Blanc – raikas kalaruokien kaveri