Vedenkulutusta voi muuttaa, kun tuntee todellisuuden

155 litraa – niin paljon vettä kuluttaa jokainen suomalainen joka päivä. Verto vedenkulutusmittari avaa silmät ja säästää euroja asukkaan ja taloyhtiön arjessa.

Veden osuus modernin kerrostalon ylläpitokustannuksista on vähintään 40 %. Kotitalouksien lämmityskuluistakin kolmannes menee veden lämmitykseen.

– Suomalainen kuluttaa keskimäärin 156 litraa vettä per vuorokausi eli vedenkulutuksen todelliset kustannukset ovat noin 30 euroa per henkilö. Taloyhtiö laskuttaa noin 20 euroa kuukaudessa kiinteää vesimaksua per asukas. Se tarkoittaa, että vesimaksu ei kata vedenkulutuksen todellisia kustannuksia, etenkin kun veden lämmitystä ei yleensä huomioida kiinteää vesimaksua määritettäessä. Nyt siihen löytyy keino, sillä Verto-järjestelmän huoneistokohtainen vesimittari kertoo, kuinka paljon lämmintä vettä taloyhtiössä todellisuudessa käytetään, liiketoimintajohtaja Marko Paasu kertoo.

Tunne todellisuus, tee muutos

Vedenkulutuksella on tutkitusti väliä: lämpimässä suihkussa euro kuluu kahdessatoista minuutissa, televisio voi pauhata samalla rahalla yötä päivää viikon, hehkulamppu loistaa puoli kuukautta ja jääkaappi hurista kolme viikkoa.

– Ainut keino muuttaa todellisuutta, on tuntea todellisuus. Pienilläkin veden kulutustottumusten muutoksilla voidaan saavuttaa suuria säästöjä. Jos kolmihenkinen talous käyttää suihkussa käyntiin neljä minuuttia per henkilö, se maksaa vuositasolla noin 500 euroa. Mikäli suihkuttelua vähennetään minuutti per henkilö, saavutetaan 100–150 euron vuosisäästöt.

Verto tarjoaa ratkaisun todellisuuden tuntemiseen ja kulutustottumusten muutoksiin, joiden avulla säästyy niin euroja kuin luontoakin.

– On hyvä muistaa, että vesituotanto ja jakelu saavat aikaan runsaasti hiilidioksidipäästöjä.

VertoLive – täsmällistä vedenkulutuksen hallintaa

VertoLive on etäluettavan Verto-järjestelmän selainpohjainen käyttöliittymä, jonka kautta isännöitsijä pääsee seuraamaan taloyhtiöiden ja asuntojen vedenkulutusta suoraan oman työpöytänsä äärestä. VertoLiveä käytetään internetselaimella, eikä erillisiä ohjelmia tarvita.

– Verto Live on isännöitsijän työkalu vedenkulutustiedon laskutukseen, raportointiin ja hälytysten valvontaan. Ja jos isännöitsijällä on useita taloyhtiöitä, joissa Verto on käytössä, hän näkee yhden käyttöliittymän kautta kaikkien taloyhtiöiden tiedot ja voi hoitaa kustannustehokkaasti kaikkien taloyhtiöiden vedenkulutuksen laskutuksen toteutuneen mukaisesti. Kaikki VertoLiven tiedot päivittyvät nimittäin verkon kautta automaattisesti, ja kulutustiedot voi siirtää helposti VertoLivestä suoraan laskutusjärjestelmään. Näin mittareiden luenta ja laskutus tapahtuvat nopeasti tarkkoihin ja ajantasaisiin tietoihin perustuen.

Paasu kertoo, että järjestelmä hälyttää myös vuodoista ja muista poikkeustilanteista, joiden tiedot voi ohjata nopeasti huoltoyhtiölle.

VertoMobile – ympäristöteko, jolla tienaat rahaa

Asukkaille on oma VertoMobile -mobiiliapplikaatio, jonka avulla voi säästää luontoa ja rahaa. Helppokäyttöinen vedensäästösovellus tuo kulutustiedot suoraan asukkaan taskuun, jolloin veden ja energian säästämisestä tulee osa arkea.

– Sovellus toimii yhdessä huoneistokohtaisen Verto-aktiivinäytön kanssa ja sen grafiikka kertoo käyttäjälle vedenkulutuksen tason vuorokausittain. Uusiin Verto-koteihin aktiivinäyttö on ilmainen ja vanhan näytön päivittäminen uuteen onnistuu helposti. VertoMobile ilmoittaa käyttäjän älylaitteeseen, mikäli vuorokauden vedenkulutus on ylittänyt keskiarvon. Järjestelmä hälyttää myös vesivuodoista.

Verto-vesimittarin lukema on aina reaaliaikainen ja virheetön.

– Asukas näkee järjestelmästä oman huoneiston kylmän ja lämpimän veden kulutuksen vuorokausi-, viikko- ja vuositasolla sekä kustannukset. Asukas voi myös asettaa mobiilikäyttöliittymästä veden hinnan taloyhtiön määritysten mukaan ja hälytysrajoja, mikäli vedenkulutus ylittää tietyn litra- tai euromäärän jolloin asukas saa hälytyksen. Se auttaa tekemään ympäristötekoja, josta palkitaan pienemmällä sähkö- ja vesilaskulla.

Euroista on helpompi keskustella

Vedenkulutuksesta on Paasun mukaan taloyhtiötasolla myös huomattavasti helpompi keskustella, kun kaikki ymmärtävät, mitä se konkreettisesti tarkoittaa.

– Ongelma on useimmiten se, että suurin osa kuluttajista ei tiedä omaa vedenkulutustaan ja sen todellisia kustannuksia.

Verto-järjestelmän käyttäjinä on Paasun mukaan Suomessa jo yli 300 000 taloyhtiöasukasta.

– He ovat saavuttaneet yli 30 % säästöt vedenkulutuksessa. Se tarkoittaa neljän hengen taloudessa useamman sadan euron vuosittaisia säästöjä.

Teksti: Mia Heiskanen

……………

Opas järkevään vedenkäyttöön

Oppaassa kerrotaan faktoja vedenkulutuksesta ja annetaan kuusi yksinkertaista vinkkiä fiksuun vedenkäyttöön, jottei vesilasku pääsisi yllättämään.

Käy lataamassa opas osoitteesta verto.fi/materiaalipankki/ladattavat-tiedostot.

Lisätietoa: www.verto.fi

Yhteydenotot: