Matkat menivät mobiiliin: Tekoäly ja personoidut sovellukset jylläävät lomamatkailussa

Joka kolmas matka maailmassa varataan mobiililaitteella. Mobiilikäytöstä on tullut erottamaton osa matkan kaikkia vaiheita. Mobiililaitteiden kautta etsitään inspiraatiota sosiaalisessa mediassa, tehdään hintavertailuja ja matkavarauksia, ladataan matkustusasiakirjat - ja mobiililaite toimii oppaana määränpäässä. Travellink, Pohjoismaiden johtava nettimatkatoimisto, näkee tekoälyn, skannauksen ja personoidut sovellukset seuraavina askelina lomamatkailussa.

”Mobiililaitteesta on tullut lomamatkailijan tärkein työkalu matkan kaikkiin vaiheisiin. Koska tekniikka kehittyy ja matkapuhelin on entistä tärkeämpi osa päivittäistä elämäämme, myös lomamatkailumme pyörii entistä enemmän matkapuhelimen ympärillä”, sanoo Erik Wikander, Travellinkin Pohjoismaiden johtaja.

Enemmän kuin joka toinen matkustaja etsii älypuhelimensa kautta inspiraatiota ja tietoa. Noin joka kolmas varaa matkansa mobiilisti, ja mobiilivaraukset kasvavat voimakkaasti. Ne matkustajat, jotka ovat kerran varanneet matkansa mobiililaitteen kautta, varaavat sen kaksi kertaa muita matkustajia todennäköisemmin mobiilisti uudestaan.

Eniten mobiilivarauksia tekevät viime hetken matkustajat, lyhyitä matkoja tekevät sekä kotimaassa matkustavat. Matkustajien mobiiliystävällisyys kasvaa lähellä matkalle lähtöä.

Viimeisen vuoden aikana mobiililaitteiden käyttö Travellinkin lomamatkoissa on kasvanut voimakkaasti. Matkapuhelimen ja tabletin käyttö on korkeinta heinä-elokuussa, jolloin ihmiset viettävät eniten aikaa ulkona.

Nopeus on tärkein tekijä mobiilivarauksissa. Travellinkin varaukset muuttuvat pian uudelle alustalle, jolla varauksen teko sujuu 1,5 minuutissa. Se on kaksi kertaa nopeampaa kuin varauksen tekeminen lentoyhtiön kautta. Monimutkaisissa varauksissa ero on vieläkin suurempi. Alusta on jo käytössä Travellinkin emoyhtiön, eDreams ODIGEOn uudella sivustolla.

Mobiililaite on ollut tärkein lomamatkojen kumppani vielä suhteellisen lyhyen ajan.

Travellink ja eDreams ODIGEO panostavat uusiin ominaisuuksiin, jotka yksinkertaistavat matkustamista. Yhtiö panostaa tekoälyn, virtuaalitodellisuuden, skannauksen ja yksilöllisten applikaatioiden rakentamiseen, jotta matkailusta saataisiin entistä älykkäämpää.

Tekoälyn avulla matkustajat saavat henkilökohtaisen oppaan ja matkatoimiston taskuunsa, joka auttaa löytämään parhaat paikalliset vinkit ja paikat matkan aikana.

Lisätty todellisuus, joka sai läpimurtonsa Pokemon Go-peleissä, luo matkustajalle elävän ympäristön, jota täydennetään äänellä ja grafiikalla. Tämä maksimoi matkustajakokemuksen lentokentiltä museoihin ja paikallisiin nähtävyyksiin.

Henkilökohtaisten tietojen pyytämistä manuaalisesti pidetään usein liian monimutkaisena. Uusien skannausominaisuuksien avulla matkustaja voi helposti siirtää tunnistusasiakirjoja, jotka voidaan varastoida turvallisesti ja käyttää uudelleen eri sivustoilla ja sovelluksissa.

Myöhemmin tänä vuonna Travellink lanseeraa matkustajille uuden sovelluksen, joka tarjoaa matkustajille personoitua tietoa ja toimintoja sekä omasta matkasta että ulkopuolisten kumppaneiden palveluista, kuten lentojen viivästymisistä, lähtöporteista, matkatavaroista tai aikaisemmin tehdyistä varauksista ja hauista. Tiedot voi helposti jakaa myös muiden kanssa.

Raportista ”Mobile devices – the ultimate travel companion, eDreams ODIGEO”, löytyy tietoja ja trendejä matkustajien mobiilikäytöstä. Raportti on esitelty Mobile World Congress 2017 -tapahtumassa Barcelonassa.

Lisätietoja: Peter Hellström, +46 73 7736041, peter.hellstrom@edreamsodigeo.com