Suomen nopeimmin kasvava verkkokauppa laajeni Baltiaan

Grillikauppa.com on nyt myös Virossa.

Grillikauppa.com verkkokaupan taustalla oleva yritys Edututor Oy on Kauppalehden Kasvajat –listan Suomen 40. nopeiten kasvava yritys ja siten Suomen nopeimmin kasvava verkkokauppa. Myös vuonna 2016 yrityksessä halutaan olla tittelin arvoiset.

Edututor Oy kasvoi kolmena ensimmäisenä toimintavuotenaan Suomen markkinoilla yhden miehen parvekevarastosta reiluun 2M€ liikevaihtoon. Näiden vuosien aikana nähtiin, kuinka ulkomaalaiset verkkokaupat rynnivät Suomen markkinoille. Samalla kotimaiset toimijat tyytyivät syyttämään logistiikkahintoja kansainvälistymisen esteenä. Suomen vienti on isojen käsissä kun pienet eivät osaa tai uskalla.

- Meissä nousi tahto ja sisu näyttää. Näyttää, että kyllä Suomessakin osataan, Liiketoimintajohtaja Mika Niemi toteaa.

Vuonna 2013 Grillikauppa.com avasi kaupan myös Ruotsiin. Markkina on ollut odotettua haastavampi ja Ruotsalaisten liiketoiminnallinen verkko-osaaminen korkeampaa. Oppia on haettu ja vuonna 2016 Ruotsin liikevaihto ylittää miljoona euroa kasvun jatkuessa kovana.

Pitääkseen katseen tulevaisuudessa oli yrityksen aika valloittaa uusi markkina: Baltia. Joulun alla Edututor Oy on avannut Viroon Grillikaubad.ee verkkokaupan ja ensimmäiset tilaukset on jo lähetetty välittömästi avaamisen jälkeen.

- Markkinatutkimuksen mukaan tarjonta piha- ja grillipuolella on Virossa varsin vaatimatonta, Liiketoimintajohtaja Mika Niemi toteaa.

- Meitä ei varsinaisesti yllättänyt esimerkiksi Motonetin laajentuminen Talliinnaan ja on hienoa että Suomalaista osaamista tuodaan tunnetuksi myös Baltian markkinalla, jatkaa toimitusjohtaja Ossi Jääskeläinen.

Ruotsissa Suomalainen tausta verkkokaupalla ei ole aina etu mutta Virossa se herättää luottamusta kuluttajissa. Ylempään keskiluokkaan hinnoiteltu kaasugrilli saattaa Virossa olla jopa ihmisen kuukausipalkka. Ostopäätöksen taustalla on siksi oltava luottamus kauppaan.

Niemi ei usko Viron liikevaihdon kasvavan räjähdysmäisesti Suomen tai Ruotsin tasolle. Mutta Baltia kokonaisuudessaan on Suomen kokoinen markkina. Edututor kertookin avaavansa ensin Liettuan ja sitten Latvian vielä ensimmäisen kvarttaalin aikana 2016.

- Ulkomaisia verkkokauppoja tulee jatkuvasti Suomeen ja niiden osaaminen kansainväliseltä areenalta on aivan omaa luokkaansa. Suomalaisten on rohkeasti lähdettävä ja opittava ulkomarkkinalta ollakseen kisassa mukana tulevaisuudessa. Pakko tässä jotain on tehdä, Jääskeläinen muistuttaa.

Miehet pitävät erityisen tärkeänä esimerkin voimaa uskon levittämiseksi pk-yrityskentään, että kansainvälistyminen todella on mahdollista. Heidän mukaansa kansainvälistyminen on usein tahdosta kiinni.

Vuonna 2015 yritys työllistää 14 henkeä 4,5 miljoonan euron liikevaihdolla.

Lisää tietoa:

edututor.fi

Kirjoitus Ruotsin viennistä ja haaste pk-yrityksille yhteistyössä Varustelekan kanssa: http://edututor.fi/lopetetaan-kitina-ja-ryhdytaan-toihin/

Yrityksen verkkokauppoja:

Grillikaubad.ee