Lassila & Tikanoja digitalisoi palveluitaan Efecte Identity Managementin avulla

Lassila & Tikanoja on valinnut Efecte Identity Management –tuotteen identiteetin- ja pääsynhallinnan (IAM) ratkaisuksi. Järjestelmän käyttöönotto on osa L&T:n isoa tavoitetta digitalisoida kaikki palvelut.

”Muun muassa pilvipalvelut, SaaS-ratkaisut, mobiilipäätelaitteet sekä BYOD tuovat mukanaan uusia vaatimuksia tietohallinnolle. Enää ei puhuta vain AD:sta ja sisäverkosta, vaan hallittava ympäristö on paljon monimutkaisempi. Lisäksi esimerkiksi ilmoitustaululle jaettava materiaali vanhenee nopeasti ja on työläs päivittää. Jotta palvelut ja tiedotteet voidaan tarjota digitaalisesti, tarvitaan jokaiselle sähköinen identiteetti. Kun työntekijöitä on noin 8000, on kriittistä löytää ratkaisu, jolla käyttäjähallintaa voidaan automatisoida mahdollisimman paljon,” kertoo Lassila & Tikanojan tietohallintojohtaja Harri Karjalainen.

Efecte Identity Management –ratkaisun käyttöönoton on toteuttanut Efecten yhteistyökumppani Nixu Oyj. IAM-järjestelmähankkeen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on automatisoida työntekijöiden ja toimihenkilöiden AD-tunnusten ja -ryhmien luonti ja ylläpito sekä salasanojen resetointi.

”Teimme Nixun kanssa kattavan esiselvityksen sopivasta tuotteesta. Efecte Identity Management vastasi parhaiten tarpeisiimme ollen kuitenkin riittävän kevyt ja taloudellisesti kannattava ratkaisu. Salasanojen resetointi oli yksi keskeinen ominaisuus, jota vaadittiin. Emme halua käyttäjien kuormittavan helpdeskiä salasanan unohtuessa, sillä siitä muodostuisi liian isot kustannukset,” Karjalainen kertoo ja jatkaa: ”Lisäksi näimme, että tuote vastaa myös tulevaisuuden tarpeisiimme, joita ovat esimerkiksi muiden sovellusten provisiointi ja ulkoisten käyttäjien roolien hallinta.”

”Kaiken takana on iso kuva siitä, että olemme luomassa kiertotaloutta, eli vähennämme jätettä ja tehostamme kierrätystä. Palveluiden digitalisointi on ympäristöystävällinen ratkaisu. Identiteetinhallinta on perusedellytys digitalisaatiolle, sillä sen avulla luodaan kaikille työntekijöille sähköinen identiteetti. Kehitämme palveluita työntekijät edellä – Se on etu, että voimme tarjota sähköisiä palveluita niitä mieluiten käyttäville,” Karjalainen toteaa.

Harri Karjalainen, CIO, Lassila & Tikanoja Oyj, puh. +358 50 385 8600

Sakari Suhonen, toimitusjohtaja, Efecte Oy, puh. +358 50 384 3576

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa vähennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2014 oli 639,7 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 000 henkilöä. L&T on listattu Nasdaq Helsingissä. www.lassila-tikanoja.fi

Ohjelmistoyhtiö Efecte kehittää uuden sukupolven palveluhallinnan kokonaisratkaisua nimeltä Efecte Edge. Se koostuu Efecte Service Management –ohjelmistosta, johon on sulautettu käyttöoikeuksien hallinta ja helppokäyttöinen itsepalvelu. IT-palveluhallinnan lisäksi yhtiö kehittää Efecte Self-Service itsepalvelusovellusta organisaatioiden toiminnan ja palveluiden tuottamisen tehostamiseksi sekä Efecte Identity Management nimistä käyttöoikeuksien- ja identiteetinhallintaohjelmistoa. Efecte toimii Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa. Tarjoamme ohjelmistomme palveluna pilviympäristöstä. Yhtiö on perustettu 1998, pääkonttorimme sijaitsee Espoossa. www.efecte.com