Egyptin koko kirjo esittäytyy Matkamessuilla: Egypti uskoo matkailunsa kasvuun jälleen vuonna 2015

Tämän vuoden Matkamessujen partnerimaa Egypti esittäytyy monin tavoin Matkamessuilla, jotka alkoivat tänään Helsingissä. Egyptin osasto on täynnä tapahtumia ja maa esittäytyy koko kirjossaan messuilla. Vuoden alussa tehtävässään aloittanut Egypt Tourism Authorityn puheenjohtaja puhui tänään Matkamessujen avajaisissa ja kertoi, että matkailijamäärät Egyptiin kasvavat jälleen.

Egypti on Matkamessujen partnerimaa tänä vuonna. Tämä osoittaa Egyptin sitoutumisen Pohjoismaiden ja Suomen markkinoille. Egypti on perinteisesti ollut yksi suosikkilomakohde suomalaisille, joita houkuttelevat ympärivuotisten ihanteellisten rantalomaolosuhteiden lisäksi Egyptin kiehtova historia.

Egyptistä löytyvät upeat rantakohteet ja maailmanluokan sukellus- ja snorklausmahdollisuudet, mutta Egypti on myös paljon muuta. Tämä on esillä myös Matkamessuilla. Muun muassa golfiin ja hyvinvointipalveluihin liittyvä tarjonta kasvaa jatkuvasti Egyptissä. Monet matkustavat Egyptiin kokeakseen aavikkoseikkailun tai tutustuakseen uskonnollisiin kohteisiin. Egyptin ilmasto ja luonnonvarat, kuten hiekka ja vesi ovat tehneet Egyptistä tunnetun myös terapeuttisten hoitojen kohteena.

Matkailu on yksi tärkeimmistä elinkeinoista Egyptissä. Ennätysvuonna 2010 yli 11 prosenttia Egyptin bruttokansantuotteesta ja lähes 50 prosenttia palveluviennistä tuli matkailusta. Matkailu työllisti yli 12 prosenttia egyptiläisistä suoraan tai epäsuoraan. Matkailun kehittäminen onkin yksi Egyptin hallituksen prioriteeteista.

Suomen markkinat ovat Egyptille tärkeät. Egyptin matkailun huippuvuonna 2010 lähes 100.000 suomalaista vieraili Egyptissä ja matkailijamäärät olivat kasvussa. Vastaavasti viime vuosi oli ennätysalhainen, kun alle 10.000 suomalaista vieraili maassa. Egypti tekee kaikkensa saadakseen suomalaiset matkailijat takaisin.

Viime vuonna noin 10 miljoonaa matkailijaa vieraili Egyptissä ja erityisesti vuoden loppua kohti matkailijamäärät kasvoivat. Egyptin matkailu katsookin luottavaisena vuoteen 2015 ja tuleviin vuosiin.

Egyptin matkailuviranomaisilla on käynnissä monia aloitteita matkailun, matkailuinfrastruktuurin, matkailupalveluiden ja -tuotteiden kehittämiseksi. Yksi tärkeimmistä on turvallisuuteen liittyvien asioiden kehittäminen. Egyptin turistiministeriö on hiljattain esitellyt turvallisuustoimenpiteiden ohjelman, jonka tavoitteena on parantaa matkailuun liittyvää turvallisuutta kaikilla osa-alueilla mukaan lukien liikenneturvallisuus. Egyptin lomakohteet ovat turvallisia. Matkamessujen vieraat voivat todistaa tämän itse Egyptin osaston isolta näytöltä, joka lähettää ajan tasaista kuvaa suurimmista lomakohteista Egyptissä.

Egyptillä on monia vahvuuksia lomakohteena – valinnanvaraa on runsaasti erityyppisiin kiinnostuksen kohteisiin, erilaisille budjeteille ja mieltymyksille. Tämän lisäksi Egyptiin on lyhyt matka – se on vain viiden tunnin lentomatkan päässä Suomesta.

– Uskomme, että Egyptin matkailu näkee lähivuosina samanlaisen kasvun kuin aiemmin ja myös suomalaiset matkailijat löytävät takaisin Egyptiin, eikä ainoastaan talvikuukausina, vaan myös kesäaikana. Punaisenmeren kohteet, kuten Hurghada, Marsa Alam ja Sharm el-Sheikh ovat tuttuja kohteita suomalaisille lomailijoille, mutta kesäkuukausina erityisesti Välimeren alueen rannikon lomakohteet ovat erinomaisia puhtaine merivesineen ja suurenmoisine rantoineen, sanoo Matkamessujen avajaisissa puhunut Samy Mahmoud, Egypt Tourism Authorityn puheenjohtaja. – Olemme asettaneet kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa 25 miljoonan matkailijan määrän tämän vuosikymmenen loppuun. Näistä 150.000 matkailijan toivomme tulevan Suomesta.

Egyptin monipuoliseen matkailutarjontaan voi tutustua tämän vuoden Matkamessuilla.

Matka 2015 Messukeskuksessa 15.–18.1.2015. Egyptin osasto: 6b101.

Dr Mohamed Atta
Elsherbeiny, johtaja, Egyptin Pohjoismaiden ja Baltian matkailutoimisto
puhelin: +46 8 102 548
, sähköposti: director@upplevegypten.com

Haastattelu- ja tapaamispyynnöt Matkamessujen aikana Egypt Tourism Authorityn edustajien kanssa:
Tarja Valde-Brown, Eurofacts Oy, puhelin 040 545 6163

Egypti on tänä vuonna Matkamessujen partnerimaa.
Egyptin osasto 6b101 on täynnä tapahtumia ja maa esittäytyy koko kirjossaan Matkamessuilla.
Matkamessut Helsingin Messukeskuksessa 15.–18.1.2015.

Lainaukset

Uskomme, että Egyptin matkailu näkee lähivuosina samanlaisen kasvun kuin aiemmin ja myös suomalaiset matkailijat löytävät takaisin Egyptiin, eikä ainoastaan talvikuukausina, vaan myös kesäaikana. Punaisenmeren kohteet, kuten Hurghada, Marsa Alam ja Sharm el-Sheikh ovat tuttuja kohteita suomalaisille lomailijoille, mutta kesäkuukausina erityisesti Välimeren alueen rannikon lomakohteet ovat erinomaisia puhtaine merivesineen ja suurenmoisine rantoineen.
Samy Mahmoud, Chairman, Egypt Tourism Authority