Koe Egypti: Loma Punaisen meren lomakohteissa on paljon muutakin kuin rantalomailua

Lomakohteet Egyptin Punaisella merellä tarjoavat monenlaisia lomaelämyksiä. Myös niille, jotka haluavat kokea muuta kuin rantaelämää, Punaisen meren lomakohteissa on tarjota runsaasti vaihtoehtoja. Rennon rantaelämän lisäksi mahdollisuus aktiivisempaan lomailuun on monipuolinen. Egypti on viimevuosina investoinut määrätietoisesti lomakohteisiinsa Punaisen meren alueella, joka on tunnettu upeista rannoista, takuuvarmasta auringosta ja turkooseista vesistä. Punaisen meren lomakohteet tarjoavat rennon lomaympäristön ja hyvän valikoiman hotelleja, joissa voit kokea myös ripauksen itämaista mystiikkaa.

Punaisen meren rantakohteet Egyptissä houkuttelevat auringolla, upeilla rannoilla, monipuolisilla vesiurheilumahdollisuuksilla, golfkentillä ja muilla unohtumattomilla elämyksillä. Ympärivuotinen auringonpaiste tarjoaa täydelliset puitteet paeta pimeää ja koleaa talvea. Punaisen meren rantakohteista Egyptissä tunnetuimpia suomalaisille ovat Hurghadan alue ja Sharm El Sheikh. Molemmissa vaihtoehtoja loman viettoon on runsaasti. Valitse itse: lepoloma tai aktiiviloma – tai vaikkapa näiden yhdistelmä.

Hurghadan ja Sharm El Sheikhin rannikon puhtaat ja ympäri vuoden lämpimät vedet sekä monipuolinen vedenalainen elämä ovat ihanteellisia snorklaukseen ja sukellukseen tai muuhun vesiurheiluun. Hurghadassa on mahdollista kalastaa, snorklata tai vaikkapa viettää vauhdikas päivä vesipuistossa. Sharm El Sheikhin rantavedet koralliriuttoineen ihastuttavat vedenalaisesta elämästä kiinnostuneita. Sharm El Sheikhistä voi myös osallistua safareille tai vierailla Ras Mohammedin kansallispuistossa.

Hurghadan ympäristössä El Gouna tarjoaa luksushotelleja, huvivenesataman rantabulevardeineen sekä kristallinkirkkaat vedet. Marsa Alam ja Safaga, jotka molemmat sijaitsevat Hurghadasta etelään ovat tunnettuja terapeuttisia hoitoja tarjoavista paikoistaan. Erityisesti Safaga tunnetaan yhtenä parhaista psoriasiksen hoitoon tarkoitetuista kohteista. Sukella tai kalasta Marsa Alamissa tai tutustu paikalliseen elämään viehättävässä Dahabin kalastajakylässä, jota tituleerataan myös Lähi-idän hippimekaksi.

Ja muista myös golf. Punaisen meren kohteissa Egyptissä on lukuisia golf-kenttiä palkituista 18-reikäisistä kilpakentistä vähemmän kokeneille pelaajille sopiviin kenttiin. Punaisen meren alueelle Egyptiin on viimevuosina avattu myös tyylikkäitä luksuskylpylöitä, jotka tarjoavat mahdollisuuden täydelliseen rentoutumiseen.

Erityisesti Hurghada ja Sharm El Sheikh ovat tunnettuja myös hyvistä ostosmahdollisuuksista. Basaareissa ja ostoskeskuksissa on sekä paikallisia tuotteita että tunnettuja kansainvälisiä merkkejä.

Oman matkan suunnittelun voi aloittaa egypt.travel-sivustolta netistä tai lataamalla Egypt Travel -sovellutuksen omaan matkapuhelimeen.

Uusimpiin Egyptin turistiministeriön kehityshankkeisiin Punaisen meren alueella kuuluu GIZin kanssa allekirjoitettu yhteistyöpöytäkirja, jonka tavoitteena on kehittää alueen hotelleja entistä ympäristöystävällisemmiksi.

– Olemme iloisia, että myös pohjoismaisten matkailijoiden määrä Egyptissä on lähtenyt jälleen nousuun, vaikka kaikista Pohjoismaista ei vielä tehdäkään matkoja Punaisen meren rannalle Egyptiin. Toki odotamme, että näemme pian yhä enemmän myös suomalaisia ystäviämme Egyptissä. Punaisen meren alue toivottaa lomailijat tervetulleiksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tarjoamme loistavat puitteet sekä rentoon että aktiiviseen lomailuun. Hotellien taso on hyvä ja hinta-laatusuhde erinomainen. Tarjolla on hotelleja erilaisilla budjeteilla matkaaville viiden tähden lomakohteista pienemmän budjetin hotellimajoitukseen. Äläkä unohda egyptiläisen keittiön antimia. Erityisesti monipuolinen valikoima tuoreita kaloja ihastuttaa monia suomalaisia lomailijoita, kertoo lomavinkeistään Dr Mohamed Atta Elserbeiny, joka johtaa Egyptin turistiministeriön Pohjoismaiden ja Baltian edustustoa Tukholmassa.

HolidayCheck.com on valinnut Hurghadan ja Marsa Alamin parhaiksi lomakohteiksi 58 tittelistä kilpailleen kohteen joukosta tänä vuonna. Hurghada palkittiin Paras rantakohde -tittelillä (The Best Beach Destination) ja Marsa Alam Paras pariskuntakohde -tittelillä (The Best Couple Holiday Destination).

Suomesta Egyptiin voi matkustaa tällä hetkellä esimerkiksi Ruotsin, Tanskan tai Baltian maiden kautta, joista matkanjärjestäjät tekevät matkoja eri kohteisiin Egyptin Punaiselle merelle. Lentomatka Pohjoismaista ja Baltiasta Egyptin lomakohteisiin on vain noin viisi tuntia.

Egyptian Tourist Authority, Embassy of Egypt

puhelin +46 8 102 548

Punaisen meren alue toivottaa lomailijat tervetulleiksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Hotellien taso on hyvä ja hinta-laatusuhde erinomainen.