Noin vuosi Suuren egyptiläisen museon avajaisiin: Maailman suurin arkeologinen museo valmistumassa Egyptiin

Report this content

Yksi maailman suurista kulttuuriperintöön liittyvistä maamerkeistä, Suuri egyptiläinen museo (Grand Egyptian Museum, GEM) valmistuu Gizan pyramidien lähelle ensi vuoden elokuussa. Sekä egyptiläisiä että maassa vierailevia matkailijoita kannustetaan kantamaan kortensa kekoon ja tukemaan yhtä merkittävimmistä matkailun kehittämiseen ja kulttuuriperinnön vaalimiseen tähtäävistä hankkeista Egyptissä.

Ensi vuonna avautuva Suuri egyptiläinen museo, GEM, tunnetaan myös nimellä Gizan museo. Museo, jolta aukeavat näkymät Gizan pyramideille, on tällä hetkellä yksi suurimmista museohankkeista maailmassa ja valmistuessaan se tulee olemaan maailman suurin arkeologinen museo.

Noin kahden kilometrin päässä Gizan pyramideista sijaitsevaan museoon sijoitetaan muinaisen Egyptin aarteita ja esineitä. Myös Tahririn aukiolla olevassa Egyptiläisessä museossa tällä hetkellä esillä olevat muinaisaarteet siirretään Suuren egyptiläiseen museoon sen valmistuttua.

GEMiin tulee sekä pysyviä että vaihtuvia näyttelyitä samoin kuin virtuaalisia esityksiä ja suuria näyttötauluja. Museon 32.000 neliön tiloihin tulee kaikkiaan noin 100.000 esinettä, joiden uskotaan houkuttelevan noin 5–8 miljoonaa kävijää vuosittain ja 15.000 kävijää päivittäin. GEMin avautumisen myötä Gizan alueesta odotetaan faaraoiden aikaisen historian solmukohtaa ja jokaisen egyptologin pakollista vierailukohdetta.

Osa museon toiminnoista sijoittuu ulkotiloihin, joita ovat muun muassa ulkonäyttelyalue, tori ja erilaiset puistoalueet.

Suuren egyptiläisen museon kaksi ensimmäistä rakennusvaihetta on jo saatu päätökseen. Valmiina ovat jo esimerkiksi voimalaitos, paloasema ja täysin varusteltu konservointikeskus, jossa on muun muassa 12 laboratoriota restaurointia ja skannausta sekä muumioiden ja erilaisten muinaisesineiden tutkimista varten. Keskukseen tulee myös muinaisesineiden tietokantojen ylläpidosta vastaava dokumentointikeskus.

Nyt käynnissä oleva kolmas rakennusvaihe käynnistyi vuonna 2012. GEMin avajaisia on tarkoitus viettää elokuussa 2015. Rahoituksesta vastaavat Japan International Cooperation Agency (JICA) ja Egyptin valtio, minkä lisäksi osa kustannuksista katetaan lahjoituksilla.

Aiemmin tänä vuonna Egyptin turistiministeriö, Egyptian Chamber of Tourism Establishments (CTE) ja Egyptin antiikkiministeriö lanseerasivat kampanjan GEMin rakennustöiden tukemiseksi. Kampanjan tavoitteena on kerätä yhden dollarin vapaaehtoinen maksu jokaisesta hotelliyöstä, jonka matkailijat viettävät Egyptissä.

– Huolimatta taloudellisesti haastavista ajoista, emme epäröi hetkeäkään tämän merkittävän hankkeen rakennustöiden saattamista päätökseen. Lahjoituskampanjan tavoitteena on kattaa tappioita, joita rakennustöiden viivästyksistä on aiheutunut, sanoo Egyptin turistiministeri Hisham Zaazou.

Samanaikaisesti myös egyptiläisiä kannustetaan lahjoittamaan kaksi Egyptin puntaa GEMin rakennustöiden tukemiseksi. Hankkeen takana olevien tahojen mukaan kampanjan tavoitteena on varojen keruun lisäksi lisätä egyptiläisten tietoisuutta omasta kulttuuriperinnöstään.

www.gem.gov.eg
www.facebook.com/GizaGEM

Lisätietoja:
Egyptian Tourism Authority, Embassy of Egypt
Dr Mohamed Atta Elsherbeiny, Tourist Attaché,
Regional Director for Scandinavia, Finland and the Baltic states

puhelin 46 8 102 548
email: director@upplevegypten.com

Tiedustelut Suomessa:
Tarja Valde-Brown, Eurofacts Oy,
puhelin 040 545 6163,
tarja.valde-brown@eurofacts.fi

www.egypt.travel
Egypti on Matkamessujen partnerimaa tammikuussa 2015 – www.matkamessut.fi

Avainsanat:

Pikafaktat

Suuri egyptiläinen museo tai Gizan museo (Grand Egyptian Museum, GEM) valmistuu Gizan pyramidien lähelle ensi vuoden elokuussa.
Tweettaa
GEM on tällä hetkellä yksi suurimmista museohankkeista maailmassa ja valmistuessaan se tulee olemaan maailman suurin arkeologinen museo.
Tweettaa
GEMiin sijoitetaan noin 100.000 muinaisen Egyptin aarretta ja esinettä, myös Tahririn aukiolla olevassa Egyptiläisessä museossa tällä hetkellä esillä olevat muinaisaarteet.
Tweettaa
Matkailijoita kannustetaan tukemaan GEMin rakennustöitä vapaaehtoisella lahjoituksella, joka on yksi dollari jokaista Egyptissä vietettyä hotelliyötä kohti.
Tweettaa
Egyptiläisiä kannustetaan lahjoittamaan kaksi Egyptin puntaa GEMin rakennustöiden tukemiseksi.
Tweettaa
Egyptin turistiministeri Hisham Zaazou: – Huolimatta taloudellisesti haastavista ajoista, emme epäröi hetkeäkään tämän merkittävän hankkeen rakennustöiden saattamista päätökseen.
Tweettaa
GEMin avajaisia vietetään elokuussa 2015.