Partnerimaa Egypti toivottaa kaikki tervetulleiksi Matkamessuille

Suomi ja muut Pohjoismaat ovat olleet perinteisesti tärkeitä markkinoita Egyptin matkailulle. Egypti toivoo, että tämän vuoden Matkamessut, jossa Egypti on partnerimaa, on käännekohta suomalaisten matkailijoiden määrän kasvulle Egyptissä. Egyptin koko kirjo esittäytyy Matkamessuilla ja messuosasto on täynnä tapahtumia. Egyptin turistiministeriön korkean tason seuruetta Matkamessuilla johtaa Egypt Tourism Authorityn uusi puheenjohtaja, joka toivottaa kaikki tervetulleiksi tutustumaan Egyptin tarjontaan.

Uusia matkailun kehittämishankkeita esitellään Egyptissä jatkuvasti ja Egyptin hallitus on sitoutunut kehittämään matkailuinfrastruktuuria ja -palveluita pitkäjänteisesti. Matkamessuilla vierailijoilla onkin hyvä tilaisuus tutustua uusiin lomanviettomahdollisuuksiin yhdessä perinteisesti suomalaisia matkailijoita kiinnostavien asioiden rinnalla.

– Tärkein asia suomalaisille lomanviettäjille on aurinko – ja sitä Egypti tarjoaa ympäri vuoden. Lento tärkeimpiin lomakohteisiin Punaisenmeren alueelle Hurghadaan, Sharm El Sheikiin ja Marsa Alamiin kestää Suomesta vain viisi tuntia. Ranta-aktiviteettien rinnalla suomalaiset ovat erityisen kiinnostuneita Egyptin historiasta, sanoo Egyptin matkailutoimiston johtaja Dr Mohamed Atta Elsherbeiny.

Tuulahduksen auringosta ja ranta-aktiviteeteistä, lomakohteista ja historiasta voi kokea myös Egyptin osastolla 6b101. Matkamessujen ja Egyptin osaston ohjelmaan voi tutustua osoitteessa www.matkamessut.fi. Egyptin osastolla sekä Matkamessujen Sibelius150- ja Sun&Sea -lavoilla on tarjolla kulttuuriesityksiä, esitelmiä ja haastatteluja joka päivä messujen ajan. Egyptin osastolla voi lumoutua muun muassa egyptiläisestä kansantanssista ja Tanoura-tanssista, ihailla maailmankuulun Tutankhamonin kultanaamion täydellistä kopiota sekä sukeltaa egyptiläiseen elämänmenoon Arkea ja juhlaa Egyptissä -valokuvanäyttelyn kuvien kautta. ”Matkamuistoksi” Egyptin osastolta vierailijat saavat papyruksen, jolle voi kirjoituttaa oman nimensä hieroglyfein. Messuosastolla voi myös kuulla, mikä on paras kohde tutustua Punaisenmeren vedenalaiseen elämään, mistä löytyvät ylellisimmät lomakohteet ja mitä kaikkea voi harrastaa Egyptin lomalla.

– Toivomme, että Matkamessujen jälkeen yhä useampi suomalainen löytää takaisin Egyptiin ja aiempaa useampi matkanjärjestäjä aloittaa taas matkat Suomesta Egyptiin. Viime vuosi, erityisesti sen jälkimmäinen puolisko, oli jo erinomainen vuosi Egyptin matkailulle, kun sekä matkailijoiden määrä että keskimääräinen matkan pituus Egyptissä kasvoivat. Yhteensä noin 10 miljoonaa matkailijaa vieraili Egyptissä viime vuonna. Kasvua edelliseen vuoteen on noin neljä prosenttia. Venäläiset, britit ja saksalaiset ovat suurimmat matkailijaryhmät, kertoo vuoden alussa Egypt Tourism Authorityn johdossa aloittanut puheenjohtaja Samy Mahmoud. Suomi on ensimmäinen maa, jossa hän vierailee uudessa tehtävässään.

– Jatkamme uusien matkailutuotteiden tuomista markkinoille ja esittelemme uusia matkailun kehittämishankkeita myös tänä vuonna. Niiden tavoitteena on vastata entistä paremmin nykyaikaisen lomailijan odotuksia. Toivomme myös, että Egyptin matkailuhankkeet houkuttelevat ulkomaisia investoijia, sanoo Mahmoud. – Tällä hetkellä käynnissä on muun muassa hanke, jossa nykyteknologian avulla edistetään kestävää matkailua ja kulttuuriperinnön vaalimista. Green Star Hotel -aloitteen tavoitteena on puolestaan tehdä hotelleista entistäkin ympäristöystävällisempiä. Keskeisiä ovat myös turvallisuuskysymykset kaikilla osa-alueilla mukaan lukien liikenneturvallisuus. Myös matkailualalla työskentelevien ihmisten koulutus on tärkeä osa matkailualan kehittämistä uusien hotellien ja lomakohteiden rakentamisen lisäksi.

– Luonto ja historia ovat antaneet meille erinomaiset puitteet. Upeiden hiekkarantojen, Punaisenmeren ainutlaatuisen vedenalaisen elämän ja kiehtovien historiallisten kohteiden lisäksi haluamme tarjota myös muita vaihtoehtoja, joista erityisesti golf- ja hyvinvointimatkailu ovat lisänneet suosiotaan viimevuosina. Odotuksemme vuodesta 2015 ovat korkealla, sanoo Mahmoud.

Koe Egypti Matkamessuilla! Matkamessut Helsingin Messukeskuksessa 15.–18.1.2015. Egyptin osasto 6b101.

Regional Director for Scandinavia, Finland and the Baltic States
puhelin +46 8 102 548
director@upplevegypten.com

Matkamessut
Messukeskus
Antti Karjunen, tiedottaja
puhelin 050 574 3444
sähköposti etunimi.sukunimi@messukeskus.com

www.matkamessut.fi

Egyptiin liittyvät tiedustelut Suomessa
Tarja Valde-Brown, Eurofacts Oy, puhelin 040 545 6163

Egypti on Matkamessujen partnerimaa tänä vuonna.
Matkamessut Helsingin Messukeskuksessa 15.–18.1.2015.
Egyptin osasto Matkamessuilla on 6b101.
Egyptin osastolla Matkamessuilla voi kokea tuulahduksen auringosta ja ranta-aktiviteeteistä, lomakohteista ja historiasta.

Lainaukset

Samy Mahmoud, Chairman, Egypt Tourism Authority
Dr Mohamed Atta Elsherbeiny, johtaja, Egyptin matkailutoimisto Pohjoismaissa ja Baltiassa
Samy Mahmoud, Chairman, Egypt Tourism Authority
Luonto ja historia ovat antaneet meille erinomaiset puitteet. Upeiden hiekkarantojen, Punaisenmeren ainutlaatuisen vedenalaisen elämän ja kiehtovien historiallisten kohteiden lisäksi haluamme tarjota myös muita vaihtoehtoja, joista erityisesti golf-­‐ ja hyvinvointimatkailu ovat lisänneet suosiotaan viimevuosina. Odotuksemme vuodesta 2015 ovat korkealla, sanoo Mahmoud.