• Elenia Oy/

Elenialle ensimmäisenä sähkönjakeluyhtiönä Pohjoismaissa Lloyd’s Registerin kansainvälinen sertifikaatti sähköverkon hallinnan laadusta

Säävarman sähköverkon rakentaminen etenee

Elenia on saanut ensimmäisenä pohjoismaisena sähkönjakeluyhtiönä arvostetun PAS 55 -sertifikaatin laadukkaasta sähköverkon hallinnasta brittiläiseltä Lloyd's Registeriltä. PAS 55 -sertifikaatti on kansainvälinen tunnustus Elenian sähköverkon kehittämisen, rakentamisen, kunnossapidon ja käytön laadusta.

Yritysten turvallisuuteen ja riskien hallintaan erikoistunut Lloyd's Register teki viime syksyn aikana laajan ja täyden selvityksen Elenian sähköverkon hallinnasta vertaamalla Eleniaa sertifikaatin kansainvälisiin vaatimuksiin ja parhaiden yhtiöiden käytäntöihin. Vertailukohteena oli British Standard Institutionin, BSI, kehittämän PAS 55:n, Publicly Available Specification 55, vaatimukset, joita käytetään omaisuusvaltaisten alojen toiminnan arviointiin.

Lloyd's Registerin mukaan Elenia Oy ylittää standardin vaatimukset. Lloyd's Registerillä on auditoijana vankka osaaminen energia-alan lisäksi esimerkiksi merenkulusta ja raideliikenteestä.

”Eurooppalaisella tasolla sähköverkkoyhtiö Elenia asemoituu erittäin hyvin Lloyd’s Register EMEA:n arvioimien yhtiöiden joukossa. Elenialla on erittäin kehittyneet verkonhallinnan prosessit. Yhtiö voi olla ylpeä saavuttamastaan PAS 55-1:2008 -sertifioinnista, jonka tulokset ovat erinomaiset, sanoo seniori arvioija Bernard Woods Lloyd’s Register EMEA:sta.

Suomessa aiemmin sertifikaatin on saanut kantaverkkoyhtiö Fingrid. Suoraan kotitalouksille sähkön jakavista sähköverkkoyhtiöistä Elenia on ensimmäinen sertifikaatin saaja Pohjoismaissa.

”PAS 55 on nyt toimintamme vahva kivijalka, jonka vaatimusten mukaisesti hoidamme sähköverkon rakentamisen, kunnossapidon sekä vianhoidon laadukkaasti ja tehokkaasti. Näin varmistamme, että ylläpidämme ja uudistamme sähköverkkoa vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin”, sanoo Elenia Oy:n toimitusjohtaja Tapani Liuhala.

”Tämä on koko henkilöstöllemme upea tunnustus pitkäjänteisestä työstä viedä eteenpäin palveluamme. Sertifikaatti edellyttää myös Elenian palvelun- ja tavarantoimittajilta sitoutumista Elenian toimintatapojen mukaiseen laadukkaaseen ja vastuulliseen toimintaan, Liuhala korostaa.

”Jatkamme PAS 55 -sertifikaatin pohjalta mittavaa säävarman, maakaapeloidun sähköverkon rakentamishankettamme, jossa investointimme sähköjakeluun ylittävät vuositasolla jo 80 miljoonaa euroa. Vuonna 2009 oli sähköverkostamme noin 20 % maakaapeliverkkoa. Tavoitteemme on nostaa maakaapelointiaste nykyisestä noin 26 %:sta seuraavan 15 vuoden aikana 70 %:iin, Liuhala linjaa tulevaa.

Lisätietoja:
Tapani Liuhala, toimitusjohtaja Elenia Oy puh. 0400 331130

Elenia Oy:llä on

• Verkon hallinnan sertifikaatti PAS 55-1:2008
  • Ympäristösertifikaatti ISO 14011
  • Työterveys- ja työturvallisuussertifikaatti OHSAS 18001

Kuva vapaasti käyttöön. Kuvateksti:
Brittläisen Lloyd’s Register EMEA Bernard Woods kiitteli Elenia Oy:n toimitusjohtaja Tapani Liuhalalle ja verkkojohtaja Jorma Myllymäelle Elenian PAS 55 -sertifioinnin tuloksia erittäin korkealaatuisiksi.