• Elisa -g/

Mobiilivarmenteella voi kirjautua tänään julkistettuun suomalaisten terveyskansioon

Elisa Oyj, lehdistötiedote 9.1.2013

Tänään lanseerattu Taltioni-palveluympäristö kokoaa suomalaisten terveydentilaa koskevat henkilökohtaiset tiedot yhteen paikkaan. Tämä mahdollistaa suoran pääsyn eri lähteistä peräisin oleviin terveys- ja hoitotietoihin, eikä potilastietoja tai kunto-ohjelmia tarvitse erikseen hakea eri tahoilta. Palvelun käyttö edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Taltioni kokoaa kattavasti yhteen suomalaisten, terveydenhuollon toimijoiden ja hyvinvointipalvelujen tuottajien terveys- ja hyvinvointitiedot. Ensimmäiset Taltioni osuuskunnan jäsenistön tuottamat palvelut on nyt avattu käyttäjille, ja niihin voi tunnistautua myös mobiilivarmenteella. Vahvan sähköisen tunnistamisen ratkaisuna toimivan mobiilivarmenteen tuottamisesta uuteen Taltioni-palveluympäristöön vastaa Elisa.

Taltionin kehittämä alusta mahdollistaa tietojen paremman saatavuuden sekä hallittavuuden käyttäjän kannalta. Käyttäjä luo Taltioniin oman henkilökohtaisen terveystilinsä. Tiliin koottavia tietoja voivat olla esimerkiksi rokotustiedot, laboratoriotulokset, omat verenpainemittaukset, kunto-ohjelmat sekä ravinto- ja liikuntatiedot.

-Keskeisin Taltionin tuoma parannus on tiedon saatavuus, hallinta ja jakaminen. Erittäin tärkeässä asemassa on myös tietoturva. Kukin käyttäjä omistaa omat tietonsa ja päättää, kuka tietoja käyttää ja missä laajuudessa, Taltioni osuuskunnan toimitusjohtaja Tuomas Teuri toteaa.

Terveystiedot turvassa vahvan sähköisen tunnistautumisen takana

Palveluun voi kirjautua pankkitunnuksilla sekä suomalaisten operaattoreiden yhteistyössä kehittämällä mobiilivarmenteella. Mobiilivarmenne mahdollistaa entistä monipuolisemman sähköisen asioinnin ja täysin uudenlaisten palvelujen kehittämisen verkkoon.

-Monet toivovat sujuvuutta ja joustoa asiointiin sekä aikatauluihin. Yhä useammin asiat halutaan hoitaa verkossa itselle parhaiten sopivaan aikaan. Taltioni luo käyttäjän kannalta erittäin kiinnostavan ekosysteemin, joka mahdollistaa uudenlaisten sovellusten kehittämisen. Tämä on kansainvälisestikin uraa uurtava päänavaus terveydenhuollon palvelujen kehityksessä, johtaja Anna-Mari Ylihurula Elisalta toteaa.

-Perusteet mobiilivarmenteen käyttöönotolle palvelussamme ovat selkeät. Mobiilivarmenne on käyttäjän kannalta kätevin tapa kirjautua Taltioniin. Palveluntuottajien kannalta mobiilivarmenne minimoi ylivoimaisesti kustannukset ja verorasituksen eri toimijoiden kannalta, Teuri sanoo.

Lisätiedot:
Taltioni, Tuomas Teuri, toimitusjohtaja, 040 754 9507, etunimi.sukunimi@taltioni.fi
Elisa, Perttu Hörkkö, palvelupäällikkö, 050 324 9373, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Taltioni on tietokanta ja palvelualusta, johon jokaisella suomalaisella on mahdollisuus tallentaa, kerätä, tuottaa ja jakaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tietoa. Palvelulla halutaan kaikin tavoin edistää kansalaisen hyvinvointia. Taltioni pyrkii kattamaan niin ennaltaehkäisyn, sairaudenhoidon, terveydenedistämisen kuin hyvinvoinninkin eri ulottuvuudet, jolloin Taltioni tarjoaa mahdollisuuden entistä yksilöllisempään terveydenhoitoon. Taltionin tärkein ominaisuus on tietoturva. Kansalainen omistaa omat tietonsa ja päättää, kuka tietoja käyttää ja missä laajuudessa. www.taltioni.fi

Taltioni osuuskunta perustettiin huhtikuussa 2012. Sillä on tällä hetkellä 47 jäsenorganisaatiota, jotka edustavat monipuolisesti terveydenhuollon palvelunkehittäjiä, käyttäjäorganisaatioita ja ICT-toimijoita. Mukana on sekä julkisen että yksityisen sektorin tahoja. Taltioni osuuskunnan keskeisenä tehtävänä on edistää avointa ja tasapuolista ekosysteemiä, jossa hyvinvointi- ja terveyspalveluita voivat kehittää niin suuret kuin pienetkin toimijat. Osuuskunta on voittoa tavoittelematon ja sen jäsenet noudattavat yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja mahdollistavat ekosysteemin kehittymisen toinen toisiaan täydentäen. Jäsenlista löytyy osoitteesta www.taltioni.fi/fi/kumppanit/osuuskunta.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Avainsanat: