Äitien päihdekuntoutuksen tarve kasvanut

Äitien päihdeongelmien hoitoon erikoistuneissa Pidä kiinni -ensikodeissa ja avopalveluyksiköissä on tänä vuonna ollut kuntoutuksessa 156 perhettä. Perheiden määrä on kasvanut kolmanneksella viime vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna. Ensikotien 36 perhepaikkaa ovat olleet hyvin käytössä ja välillä tulijoita on ollut enemmän kuin pystytään heti ottamaan vastaan.
– Naisten päihteiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina ja samalla on tehostettu hoitoon ohjausta. Tämä näkyy muun muassa siinä, että kuntoutukseen tullaan entistä useammin jo raskausaikana, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton kehittämispäällikkö Maarit Andersson.

Ensikotiin tulevista äideistä noin puolet aloittaa kuntoutuksen raskausaikana. Raskauden aikana aloitettu hoito on vauvan terveyden kannalta erityisen merkittävää, sillä keskushermosto kehittyy voimakkaimmin sikiöaikana ja kolmena ensimmäisenä elinvuonna.
Keskimäärin kaksi kolmasosaa ensikodeissa äideistä kuntoutuu niin hyvin, että lapsen huostaanottoa ei tarvita. Tämä kertoo siitä, että päihdeongelmaisia odottavia äitejä voi ja kannattaa hoitaa. Siinäkin tapauksessa, että päädytään lapsen huostaanottoon, hoito on ollut tärkeää vauvan alkuvaiheiden olosuhteiden turvaamiseksi, Andersson sanoo.

Tulosta voidaan pitää erittäin hyvänä, sillä äitien tullessa ensikotiin heidän tilanteensa on monimutkainen ja vaativa. Äitien päihteiden käyttö on alkanut jo ennen aikuisikää. Valtaosa heistä on käyttänyt vähintään kahta eri päihdettä. Lisäksi puolella äideistä on jokin psykiatrinen sairaus, yleisimpänä masennus.

Selkeä myönteinen muutos on tapahtunut myös ensikotien kuntoutusjaksojen pituuksissa. Yli vuoden kestäneet kuntoutusjaksot ovat kolminkertaistuneet viimeisen kolmen vuoden aika. Kuntoutuksen tuloksellisuuden kannalta on tärkeää, että jaksot ovat riittävän pitkiä. Näin pystytään varmistumaan siitä, että raskauden aikana alkanut päihteettömyys jatkuu myös synnytyksen jälkeen ja perhe saa tarvitsemaansa tukea elämänhallintaan.

Työryhmä miettii Pidä kiinni – yksiköiden rahoitusta

Yhteiskunnan varojen sijoittaminen vaikeasti päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden erityishoidon kehittämiseksi tuottaa paitsi näiden lasten hyvinvointia myös julkisten menojen säästöjä. Äidin raskaudenaikaisen päihteidenkäytön aiheuttama sikiövaurio on pahimmillaan korjaamaton kehitysvamma, joka vaatii pysyvää laitoshoitoa. Suurimmassa riskissä ovat vaikeasti päihdeongelmaisten äitien vauvat. Heidän elämänsä kehitysedellytysten turvaaminen varhaisella hoidolla on tärkeää. Päihdeongelmaisten äitien ja heidän vauvojensa hoitaminen ehkäisee syrjäytymistä ja lievittää inhimillistä kärsimystä.
Raha-automaattiyhdistyksen tuella kehitetyn valtakunnallisen Pidä kiinni -hoitojärjestelmän rahoitus päättyy vuoden 2010 lopussa. Vuoden 2010 kokonaiskustannukset hoitojärjestelmälle ovat noin 7,5 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus on keskimäärin 59 % ensikodeille ja 23 % avopalveluyksiköille. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmäraportissa ”Raskaana olevien päihdeongelmaisten naisten hoidon varmistaminen” esitetään, että Pidä kiinni -hoitojärjestelmä on vakiinnutettava, koska toiminta on osoittautunut niin hyödylliseksi. Hoitojärjestelmä tarvitsee jatkossa julkisin varoin tapahtuvan rahoituksen ja sen pysyvyys on turvattava.
Hallitus on perustanut työryhmän selvittämään eräiden RAY:n avustuskohteiden rahoituksen siirtämistä valtiolle ja kunnille. Yksi selvityksen kohde on Pidä kiinni- päihdeäitien hoitojärjestelmä. Selvitys valmistuu kesäkuun loppuun mennessä.

Suomessa seitsemän äitien päihdeongelmiin erikoistunutta ensikotia ja avopalveluyksikköä

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset ylläpitävät seitsemää odottavien äitien ja vauvaperheiden päihdeongelmien hoitoon erikoistunutta ensikotia ja niiden avopalveluyksiköitä. Hoidon tavoitteena on taata turvalliset olosuhteet vauvalle sekä tukea äitiä päihteettömyydessä ja vanhemmuuteen kasvamisessa. Päihteiden käytön tilalle pyritään rakentamaan päihteetön vanhemmuus ja vauvaperheen arki. Jokaisen ensikodin yhteydessä toimivan avopalveluyksikön tehtävä on turvata riittävän pitkä ja tiivis jatkohoito ensikodista kotiutuville ja näin tukea itsenäiseen elämään siirtymistä. Yksiköt tarjoavat avohoitoa myös niille päihdeongelmasta kärsiville vauvaperheille, jotka eivät tarvitse ensikotihoitoa.
Päihdeongelmien hoitoon erikoistuneet ensikodit ja avopalveluyksiköt sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Turussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Rovaniemellä ja Kokkolassa.

Ensi- ja turvakotien liitto, kehittämispäällikkö Maarit Andersson, puh.
Ensi- ja turvakotien liitto, toimitusjohtaja Ritva Karinsalo, puh. 0400 291 785

Ensi- ja turvakotien liitto, tiedottaja Mikko Savelainen, puh. 040 5877 278