Nettiryhmä auttaa äitejä eroon päihteistä

Päihteitä käyttäville äideille käynnistyy internetissä toimiva keskusteluryhmä, jonka tavoitteena on auttaa äitejä vähentämään tai lopettamaan kokonaan päihteiden käytön. Ryhmässä jaetaan kokemuksia siitä, millaista on olla äiti tai odottava äiti, jolla on ongelmia alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden päihdekäytön kanssa.

Ryhmä kokoontuu Päihdelinkin suljetulla keskustelupalstalla syys-joulukuun välisenä aikana. Ryhmään voivat osallistua raskaana olevat ja eri-ikäisten lasten äidit. Keskusteluun osallistuu kolme vauva- ja päihdetyön ammattilaista. Ilmoittautumiset otetaan vastaan sähköpostilla osoitteessa:aidit@a-klinikka.fi. Toiminnasta vastaavat Ensi- ja turvakotien liitto ja A-klinikkasäätiö.

Äidit kannustavat toisiaan päihteettömyyteen

Nettiryhmiä on järjestetty jo useamman vuoden ajan. Ryhmä antaa äideille tai raskaana oleville naisille mahdollisuuden käsitellä omaa suhdettaan äitiyteen ja päihteisiin. Äitiryhmässä voi keskustella samanlaisessa tilanteessa olevien kanssa. Ryhmässä keskustellaan tavallisista arjen iloista ja suruista, parisuhteesta, harrastuksista tai mieltä askarruttavista asioista. Ryhmissä on ollut päihteidenkäytön eri vaiheissa olevia äitejä. Kun yksi miettii, miten saisi päihdekäytön katkaistua, toisella saattaa olla jo toipuminen käynnissä. Ryhmässä voi asettaa omia tavoitteita päihteiden käytölle. Äidit ovat jakaneet keskenään päihteettömyyden haasteita ja kannustavat toisiaan avun hakemiseen.

Ryhmässä on mukana kolme ohjaajaa, jotka tarjoavat ammattimaista tukea. Ohjaajat ovat vauvalähtöisen päihdekuntoutuksen ammattilaisia Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni - hoitojärjestelmän yksiköistä eri puolilta Suomea.

A-klinikkasäätiö: aidit@a-klinikka.fi.

www.paihdelinkki.fi