Turvakodit auki myös juhannuksena

Ensi- ja turvakotien liiton turvakodit ovat auki ympäri vuorokauden ja auttavat perheväkivaltaa kokeneita myös juhannuksena. Juhannus ei ole turvakodeille muuta kesäaikaa kiireisempää, sillä juhlapyhät eivät näy avuntarvitsijoiden määrän kasvuna.

Vaikka loma-aikana tilanteet ja ongelmat voivat perheissä kärjistyä, turvakodeissa tämä ei näy asiakasmäärän kasvuna. Turvakodeista muistutetaan, että sinne voi aina tulla, kun tuntee olonsa kotona uhatuksi. Turvakodit ovat aina auki. Turvakotiin voi myös soittaa, jos haluaa keskustella omasta ja perheen turvallisuudesta. Usein jo perheväkivallasta kertominen helpottaa oloa.
Turvakodissa voi asua muutamasta päivästä pariin kuukauteen eli kriisitilanteen vaatiman ajan. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset ylläpitävät 14 turvakotia, jotka sijaitsevat Espoossa, Helsingissä, Imatralla, Jyväskylässä, Kokkolassa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Raahessa, Rovaniemellä, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla. Yhteystiedot löytyvät Nettiturvakodista osoitteesta www.turvakoti.net.

Turvakodeissa viime vuotta kiireisempi alkuvuosi

Tänä vuonna turvakodeissa on asunut 600 naista, mikä on muutama prosentti enemmän kuin viime vuonna keskimäärin. Naisista puolet on alle 34-vuotiaita. Nuorten äitien osuus on viime vuosina kasvanut.
– On hyvä viesti, että avun hakeminen on nopeutunut. Parisuhdetta on yritetty usein jatkaa väkivallasta tai sen uhasta huolimatta, sanoo suunnittelija Susanna Winter Ensi- ja turvakotien liitosta.
Väkivallan loppuminen itsestään on harvinaista. Väkivalta ymmärretään usein ruumiilliseksi pakottamiseksi tai vahingoittamiseksi. Henkinen väkivalta, kuten uhkailu, pelottelu, nimittely tai nöyryyttäminen, on myös väkivaltaa.

Pienten lasten osuus on lisääntynyt

Nuorten äitien myötä pienten lasten osuus turvakodeissa on lisääntynyt. Turvakodeissa on tänä vuonna ollut yhteensä 450 lasta, joista kolmasosa on ollut alle kaksivuotiaita. Suurin ikäryhmä on kuitenkin edelleen 59-vuotiaat lapset.  Turvakodeissa asuu vuosittain keskimäärin 1300 lasta. Kaikki lapset eivät saa apua, sillä vuosittain jopa 61 000 suomalaisen lapsen arvellaan kohtaavan perheväkivaltaa.

Apua väkivallan kaikille osapuolille

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten ylläpitämissä turvakodeissa ja avopalveluissa tehtävän työn tavoitteena on väkivaltakierteen katkaiseminen ja sen seurausten hoitaminen. Palveluja tarjotaan väkivallan kaikille osapuolille. Turvakodissa ja avopalvelussa väkivaltaa kokenut saa apua väkivallasta selviytymiseen sekä käytännön asioiden järjestelemiseen. Väkivaltaa käyttäneelle tarjoaa apua Jussi-työ ja Lyömätön Linja Espoossa.

Ensi- ja turvakotien liitto on valtakunnallinen lastensuojelujärjestö, joka tukee haavoittavissa oloissa eläviä lapsia ja perheitä sekä ehkäisee perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa. Liitto toimii 28 jäsenyhdistyksensä keskusjärjestönä. Jäsenyhdistykset ylläpitävät 11 ensikotia, 7 päihdeongelmien hoitoon erikoistunutta ensikotia ja 14 turvakotia. Osa yhdistyksistä keskittyy avopalveluihin.

Lisätietoja:
Ensi- ja turvakotien liitto, suunnittelija Susanna Winter, puh. (09) 4542 4435, 040 587 5197
Ensi- ja turvakotien liitto, tiedottaja Mikko Savelainen, puh. 040 58 77 278
Ensi- ja turvakotien liitto, puh. (09) 4542 440