Ensto investoi Suomeen ja panostaa tuotekehitykseen

Alkuvuoden tulos hyvä

Ensi vuonna 50 vuotta täyttävä perheyritys Ensto jatkoi kasvuaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Konsernin liikevaihto oli 114,6 M€ ja liikevoitto 8,9 M€. Liikevaihto kasvoi tarkastelujaksolla 12,7 % ja liikevoitto 31,4 % vuoden 2006 tammi-kesäkuuhun verrattuna. Venäjää lukuun ottamatta myynti ylitti odotukset kaikilla markkina-alueilla.

Enstolla on toimipisteitä jo 18 maassa. Kotimarkkinoiden asiakkaista huolehtimisen lisäksi laajentuminen on osa Enston kansainvälistä, asiakaslähtöistä kasvustrategiaa. Alkuvuoden 2007 aikana Ensto perusti tuotantolaitoksen Pietariin Venäjälle ja myyntikonttorin Wörthiin Saksaan sekä kasvatti omistusosuuttaan Ukrainan myyntiyhtiössä 100 %:iin.

Asiakastarpeisiin vastataan vahvalla tuotekehityksellä

Alkuvuoden aikana tuotekehitykseen on panostettu 3 M€, mikä on 32 % enemmän kuin viime vuoden vertailujaksolla. Alkuvuoden merkittäviin lanseerauksiin kuuluu räätälöityjen koteloiden valmistuskonsepti, Cubostics. Konseptiin kuuluu myös selainpohjainen CuboLink-työkalu, jonka avulla asiakas pystyy räätälöimään koteloratkaisujaan helposti ja nopeasti.

Ensto on kansainvälisesti tunnettu luotettavista ilmajohtoratkaisuistaan. Maakaapeloinnin yleistyessä osana sähkönjakeluverkkoa Ensto toi markkinoille uuden edistyksellisen maakaapelitarvikevalikoiman. Ensto on kehittänyt Ensto Underground -maakaapeliratkaisuun ainutlaatuisen Ensto Selecto-valintaohjelman, jonka avulla asiakkaat löytävät helposti oikeat tuotteet maakaapelointiratkaisuunsa.

Porvoossa investoidaan automaatiotuotantoon

Tarkastelukaudella Ensto teki päätöksen investoida Porvooseen toiseen, noin 2,5 M€ arvoiseen sähkölämmittimien tuotantolinjaan. Sekä investointi että keväällä käydyt yhteistoimintaneuvottelut liittyvät strategiseen linjaukseen, jonka mukaan Suomessa keskitytään pitkälle automatisoituun tuotantoon. YT-neuvotteluissa päädyttiin sisäisten järjestelyjen jälkeen irtisanomaan 26 työsuhdetta käsityövaltaisessa kokoonpanossa. Nyt hankittavan toisen lämmitinlinjan myötä Porvooseen arvioidaan syntyvän lähes vastaava määrä uusia työpaikkoja vuoden 2008 aikana.

Ensto on tehnyt lisäksi mittavan investoinnin (noin 2 M€) verkonrakennustarvikkeiden automatisoituun tuotantoon Porvoossa. Uusilla, Enston tarpeiden mukaisesti räätälöidyillä tuotantolaitteilla valmistetaan alumiini- ja messinkikomponentteja ilmajohto- ja maakaapelitarvikkeisiin. Investoinnin sekä kasvaneen kysynnän myötä Porvooseen on luotu alkuvuoden aikana 20 uutta työpaikkaa.

Tuotantoinvestointien ohella Ensto on sijoittanut noin 2 M€ Porvoossa sijaitsevien toimitilojensa peruskorjaukseen.

Kysynnän odotetaan kasvavan edelleen

Markkina- ja kysyntätilanteen odotetaan säilyvän hyvänä myös vuoden jälkipuoliskolla. Voimakasta kasvua odotetaan Venäjällä ja muissa IVY-maissa, joissa talonrakennuksen sähköjärjestelmien ja sähköverkkojen kysynnän odotetaan kasvavan merkittävästi.

Ensto-konsernin taloudellinen katsaus tilikaudelta 2007 julkaistaan helmikuussa 2008.

Porvoossa 23. elokuuta 2007

Ensto Group

Jukka Koskinen

Lisätietoja:
Jukka Koskinen, toimitusjohtaja, Ensto Group, puh. 0204 76 2204

LIITE: Taloudelliset tunnusluvut tammikuu – kesäkuu 2007 (kts. oheinen pdf-tiedosto)